Alpha Go contra Lee Sedol: la intel·ligència artificial derrota un humà (de nou)

Aquesta vegada, la màquina que s'ha imposat a l'home damunt del tauler ha estat un programa informàtic capaç d'aprendre i perfeccionar els seus moviments

Albert Rigol
3 min

BarcelonaHa acabat la sèrie de cinc partides a Go, un joc de tauler xinès considerat més complex que els escacs, que enfrontava el campió del món, Lee Sedol, i un programa informàtic anomenat Alpha Go. Un duel entre intel·ligència humana i artificial que passarà a la història per la victòria d'una màquina capaç d'aprendre i perfeccionar els seus moviments al llarg de la partida.

L'esdeveniment, que ha tingut lloc a un cèntric hotel de Seül, Corea del Sud, ha despertat una gran atenció mediàtica al país, on el joc és molt popular i es coneix com a 'Baduk'. La màquina i l'humà han jugat les cinc partides en el transcurs d'una setmana i cada una s'ha pogut seguir en directe a través de Youtube.

Els dos participants es jugaven un premi d'un milió d'euros que ha acabat en mans de Unicef, tal com va prometre Google si el seu programa informàtic sortia airós de l'enfrontament. El resultat final ha estat de 4 a 1 pel programa de Google.

Go, un joc mil·lenari

Es tracta d'un joc de tauler de més de 2.500 anys d'història que consisteix a anar col·locant fitxes —blanques o negres, anomenades 'pedres'— damunt les interseccions de 19x19 línies amb l'objectiu d'ocupar un territori més gran que el rival. Si les fitxes queden rodejades per les del contrari, queden eliminades.

Imatge antiga d'una dona jugant a Go

A causa de la seva complexitat, crear un sistema d'intel·ligència artificial capaç de derrotar a un campió del món suposava tot un desafiament. La quantitat de moviments possibles que es poden fer en el Go arriba als 250, molt superior als gairebé 30 dels escacs. És per això que la fita és considerada de gran transcendència.

Alpha Go, neurones i raonament

El programa creat per Google DeepMind per jugar al Go ha aconseguit el seu objectiu: derrotar a un campió del món. Per fer-ho, a diferència d'altres sistemes d'intel·ligència artificial, ha hagut de desenvolupar un sistema de raonament que emula les connexions neuronals d'un cervell humà i els seus processos de raonament i aprenentatge. De fet, es pot dir que la màquina és autodidacte, ja que ha anat millorant amb l'experiència i a través de jugar contra ella mateixa.

Kaspàrov vs Deep Blue

Han passat més de 50 anys des que les màquines van derrotar per primera vegada la intel·ligència humana en un joc de tauler. Des del tres en ratlla (1952) fins al Go, passant per les dames (1994) i els escacs (1996).

I ja fa dues dècades que un programa d'ordinador va guanyar una partida de torneig a un campió del món. El duel d'intel·ligències, que va tenir lloc l'any 1996 i damunt d'un tauler d'escacs, va encarar Garri Kaspàrov i una supercomputadora creada per IBM anomenada Deep Blue.

Garry Kàsparov contra Deep Blue, l'any 1996

Un any més tard de la victòria, la intel·ligència artificial derrotava al campió rus per 3,5 a 2,5 i es convertia també en la primera de guanyar una sèrie de partides al millor del món.

Lee Sedol, capaç de guanyar tan sols una vegada

La victòria de Sedol és més que significativa. El 18 vegades campió del títol internacional de Go ha necessitat tres partides per dissenyar una estratègia capaç de derrotar a la màquina però no ha estat capaç de sobreposar-se per guanyar-la una altra vegada.

La derrota del millor jugador del món de Go davant un programa informàtic suposa un gran pas per a la intel·ligència artificial i obre noves incògnites. Qui sap si l'única victòria de Lee Sedol serà l'última de l'humà contra la màquina en un tauler de Go.

stats