Sensors, robots i realitat augmentada: la tecnologia envaeix el supermercat

El comerç electrònic busca fer-se un lloc a les botigues físiques

Ara
3 min
"Lesbiana de merda, et faré la vida impossible", 14 mesos de presó per assetjar una treballadora

BarcelonaEntrar en una botiga amb el mòbil a la mà i fer-lo servir per consultar el catàleg de productes, interactuar amb un robot i marxar sense haver de passar per caixa. La setmana passada Amazon va obrir la porta a la invasió tecnològica dels supermercats. Amb la presentació d'una botiga d'alimentació a Seattle, anomenada Amazon Go, la companyia inaugurarà un sistema que permetrà als clients simplement agafar el que vulguin i sortir per la porta. Els sensors i l''smartphone' faran tota la feina. Després de dècades ensenyant als consumidors a comprar per internet, ara els grans gegants de compra i venda 'online' volen portar internet al món físic.

Una botiga autònoma

Es podria dir que Amazon Go marca l'inici del que pot acabar essent un pas més en l'automatització de comerços -només en cas que el sistema es demostri rendible. Els clients podran entrar, agafar tot el que necessitin i marxar sense ni tan sols haver de passar per caixa, donat que pagaran amb el mòbil. El local pilot, que obrirà les portes a principis del 2017, està dotat de sensors, moltes càmeres i micròfons que, en sincronia amb l''smartphone' de cada usuari, realitzaran tot el procés de compra.

Robots assistents

El diari 'The New York Post' va advertir, arran de l'aparició d'Amazon Go, que l'experiment amenaça de "matar milions de llocs de feina". Segons el mitjà, l'ús de robots i de cotxes teledirigits acabarà provocant que es contracti menys personal a les botigues.

El primer robot encarregat de reposició d'un supermercat va aparèixer el 2015, es diu Tally i el va desenvolupar Simbe Robotics. Segons la companyia, el robot pot escanejar i mantenir un registre de les prestatgeries d'un supermercat a la recerca de productes perduts, esgotats o mal col·locats.

Al juny, en un centre comercial d'Stanford a Palo Alto, Califòrnia, un robot de seguretat K-5 va captar l'atenció dels clients. La màquina, creada per l'empresa Knightscope, compta amb sensors que detecten els comportaments sospitosos.

Altres models, com l'Starship's o el Savioke, que fan entregues a domicili, són una mostra de la lenta però progressiva introducció d'aquestes màquines al mercat.

Realitat augmentada

La realitat augmentada també és una eina que s'obre pas en el comerç, tant 'online' com a les botigues físiques. Quedarà bé aquest sofà a la meva sala? La tauleta de nit és massa gran per a aquell racó de la cuina? Amb un 'smarthpone' i la tecnologia de la realitat augmentada pots fer-te una idea de com quedaran les coses a casa teva.

Tot i que aquesta tecnologia encara està lluny d'emprar-se de forma generalitzada, a poc a poc va prenent força en el sector. Ikea ha sigut una de les marques que han apostat per les aplicacions de realitat augmentada i virtual.

En aquest sentit també han sorgit nombroses aplicacions de realitat augmentada en el sector tèxtil i cosmètic. La famosa marca Sephora n'ha llançat una aquest any que serveix per provar-se tots els tons de maquillatge.

Aplicacions i el botó intel·ligent d'Amazon

Els grans supermercats i centres comercials a Espanya ja disposen majoritàriament d'aplicacions pròpies amb les quals el supermercat ajusta les ofertes als gustos de l'usuari. L'avantatge de comptar amb aquestes aplicacions és l'experiència d'una compra personalitzada i l'obtenció de descomptes. Per contra, però, cal recordar que el supermercat pot emmagatzemar les nostres dades i preferències.

Amazon va anar una passa més enllà amb el llançament, a principis de novembre, del Dash Button: un petit dispositiu wifi amb un botó que es guarda a casa. Quan s'acaba un producte, el consumidor només ha de prémer el botó des de casa per comprar-lo automàticament.

stats