MWC DESENA EDICIÓ A BARCELONA
Efímers 01/03/2015

Les sis tendències del Mobile World Congress

Les encapçalen els fabricants xinesos, Zuckerberg, el 5G i els ‘wearables’

D.s.u.
5 min

BarcelonaEl Mobile World Congress (MWC) és una oportunitat per veure el futur. Com a mínim el futur de la indústria de la telefonia mòbil. Els assistents -molts dels quals directius de primer nivell- discutiran sobre aspectes clau de la indústria, com la pròxima generació de xarxes mòbils -el 5G- o els reptes per fer arribar la connexió a internet mòbil al màxim nombre de persones a tot el món. Conferències de líders de la indústria com Sundar Pichai, responsable d’Android, el sistema operatiu mòbil líder al món, i el fundador de Facebook, Mark Zuckerberg, centraran l’agenda de conferències, mentre que Samsung serà el gran protagonista de les presentacions de nous telèfons mòbils.

Zuckerberg vol internet gratis per a tothom

L’home de moda de la indústria repeteix a Barcelona

El fundador de Facebook, i un dels homes més influents del món digital, Mark Zuckerberg, torna demà a Barcelona per explicar les novetats de la seva iniciativa Internet.org, un projecte amb accent filantrop, però que servirà per estendre la seva xarxa social a milions de telèfons de tot el món. L’any passat ja va ser el protagonista del congrés, al qual va assistir per buscar acords amb telefòniques per oferir un servei d’internet bàsic gratis als països en vies de desenvolupament que inclogués, entre altres serveis, l’accés a Facebook i la Wikipedia. Des d’aleshores, Internet.org s’ha convertit en una realitat en diversos països africans, asiàtics i de l’Amèrica Llatina, i, si s’ha de jutjar pels seus acompanyants a dalt de l’escenari del MWC, tot indica que hi podria haver algun anunci més en el mateix sentit. Faran equip amb Zuckerberg Christian De Faria, conseller delegat d’Airtel Africa, Mario Zanotti, cap d’operacions de Millicom, i Jon Fredrik Baksaas, conseller delegat de Telenor.

Els fabricants xinesos exigeixen pas

Xiaomi, la gran sorpresa asiàtica, fa ombra a Samsung

Pel que fa als aparells, en aquest MWC, en què, com sempre, el gran absent serà Apple (la companyia de Cupertino no participa en esdeveniments de tercers), hi prendran molta volada els fabricants asiàtics. El nombre d’empreses expositores d’aquesta regió ha augmentat respecte a l’any passat en un 34%, i ja representen un 20% del total. Trepitgen amb especial força els xinesos, amb un actor especialment destacat: Xiaomi, l’empresa que està fent ombra a Samsung. Tot just va llançar el seu primer terminal amb ambicions globals, el Mi3, el 2013 i ja s’ha convertit en el quart fabricant del món de telèfons mòbils, per darrere de Samsung, Apple i Huawei. L’empresa té un ritme de creixement del 227%, imbatible per cap dels seus grans rivals. Però no està sola. Juntament amb ella, altres marques xineses com Meizu, que acaba de ser adquirida pel gegant de l’ e-commerce Alibaba, i que té, per tant, tones de iuans per llançar nous productes, també amenacen la preeminència de la coreana Samsung, que presentarà al MWC tota la seva artilleria.

Començar a definir el futur de la xarxa mòbil

Les telefòniques dibuixen com ha de ser la xarxa de 5G

Durant el congrés es començaran a posar les bases de la pròxima generació de la xarxa mòbil, el 5G. Dimarts el comissari europeu d’Economia Digital, Günther Oettinger, oferirà una conferència en què explicarà quina és l’estratègia de la Comissió Europea perquè siguin les empreses del continent les que liderin l’estandardització d’aquesta nova generació. S’espera que el 5G ofereixi velocitats de connexió ultraràpides -aquesta setmana uns científics britànics han aconseguit transmetre dades a velocitat d’un terabyte per segon, 65.000 vegades més ràpid que el 4G-. Ara bé, amb el 4G en ple desplegament, l’arribada del 5G no sembla imminent.

Els principals líders de les grans operadores del món en parlaran (durant el Mobile hi ha conferències de directius de primer nivell com César Alierta, de Telefónica, i Vittorio Colao, de Vodafone), però de moment “tenen pocs incentius per tirar endavant la tecnologia”, segons l’analista d’Everis Jesús Martín Tello. “Amb les anteriors, el canvi era urgent, perquè hi havia un risc de col·lapse real. Ara no som en aquest punt, ja que el consum d’internet es diversifica, amb connexions wifi i altres tecnologies”, explica. De moment, els operadors seguiran assajant com poden millorar el 4G. Vodafone mostrarà una nova tecnologia que, combinada amb wifi, és capaç d’assolir velocitats de fins a 600 megues, i Orange presentarà el seu 4G+, que assoleix velocitat de fins a 300 megues fent servir només diferents freqüències mòbils.

Samsung presenta el seu gran mòbil

El fabricant coreà, protagonista dels nous dispositius

En l’apartat de grans presentacions, de nou, el protagonista serà Samsung, que s’espera que presenti avui mateix el Galaxy S6, la nova generació del seu telèfon estrella, que va arribar a ser el més venut del món i va superar l’iPhone d’Apple (tot i que el terminal de la companyia nord-americana el va tornar a superar). Samsung podria fabricar el telèfon més potent de la Terra, amb un sistema de càrrega sense fils. La companyia coreana també podria presentar la nova generació del seu rellotge intel·ligent, el Samsung Gear, com ja va fer en l’edició anterior del MWC. HTC, per la seva banda, també podria tenir preparat el llançament del seu nou telèfon estrella, el M9, de la mateixa manera que Sony podria presentar el seu Z4. També s’esperen llançaments de telèfons amb sistemes operatius diferents d’Android, com ara Firefox OS i Ubuntu.

Una segona oportunitat per als ‘wearables’

Els fabricants tornaran a intentar crear una nova categoria

La nova moda de l’internet de les coses amenaça de deixar antiga la dèria dels wearables. L’any passat van ser la gran sensació però, tot i que “han omplert moltes pàgines de revistes, se n’han vist molt pocs al carrer”, considera Carles Ferreiro, conseller delegat de Dotopen. En aquest sentit, el llançament de l’Apple Watch, previst per a aquest any, podria ser el cop d’efecte definitiu: “Caldrà veure si els mags de Cupertino són capaços de tornar a convertir els MP3 en un iPod”, explica l’expert. De moment, la indústria segueix apostant que seran un èxit, i durant aquest MWC s’esperen diversos llançaments, inclosos alguns de grans marques com Samsung.

Aplis: nous serveis i més oferta que mai

Salut, jocs, educació i nous serveis a l’estil d’Uber

Però al congrés no només hi ha mòbils i rellotges. Cada any guanyen més protagonisme els continguts i aquest any hi haurà tot un pavelló dedicat a les aplicacions mòbils. Segons Ferreiro, que també organitza els premis Mobile Premier Awards, a aplicacions destacades de tot el món, les noves tendències en aquest àmbit passen pels jocs casuals -“el Candy Crush del 2015 arribarà”, pronostica- i les aplicacions relacionades amb salut. També hi haurà una eclosió d’aplicacions educatives, que ja no només es queden a casa sinó que “arriben a l’escola”, a més d’aplicacions de l’economia real, que ofereixen serveis tangibles com Uber i Airbnb.

stats