Societat 29/06/2014

Via Laietana amaga dues parades de metro ‘fantasmes’

Les estacions es troben en un túnel que es va començar a construir fa 100 anys

Ara
3 min

BarcelonaUna de les artèries viàries més importants de Barcelona, Via Laietana, amaga al seu subsòl dues parades de metro, una de les quals mai va arribar a entrar en funcionament.

L'altra, la de Correus, va quedar en desús l'any 1972 però encara conserva la seva ornamentació pràcticament intacta.

Les dues estacions es troben en un túnel que es va començar a construir fa 100 anys, quan es va executar la reforma urbanística que va suposar el naixement de Via Laietana.

Tot i que encara no hi havia cap projecte de metro aprovat, es va perforar el subsòl i es van fer dos túnels que posteriorment es van cobrir.

L'estació inacabada

Més d'una dècada després i ja amb el primer metro en funcionament, es va començar a construir en aquests túnels una parada que popularment es va batejar amb el nom de Banc. Les obres, però, mai es van acabar i es van fer poc més de 30 metres de longitud.

Els enginyers de l'època van cometre greus errors de càlcul. Segons l'expert en història ferroviària, Àlex Reyes, van fer les andanes a peu pla perquè pensaven que el metro seria com un tramvia soterrat.

No van tenir en compte la maquinària inferior que portava i posteriorment es van veure obligats a excavar tot el nivell de les vies perquè poguessin transitar.

Un altre exemple és l'escala que encara es conserva, i que avui presenta un aspecte fantasmagòric. La curiositat és que no porta enlloc perquè tampoc es van fer mai els accessos exteriors.

L'estació inacabada es troba just a sota de l'actual edifici de Catalunya Caixa, entre les parades d'Urquinaona i Jaume I. El seu espai s'utilitza sovint per guardar material.

Els tresors de la parada de Correus

Avançant uns 300 metres en sentit mar i aprofitant el mateix túnel, es va construir una altra parada, la de Correus (Via Laietana, entre el carrer d'Àngel Baixeras i la plaça d'Antoni López, davant de l'edifici de Correus).

Es va inaugurar el 20 de febrer del 1934 i formava part del tram de la línia 3 conegut com el ramal Aragó-Correus del Gran Metro de Barcelona.

Comptava amb dues naus paral·leles amb una longitud d'uns 60 metres i l'andana tenia menys de 2 metres d'amplada.

Per a l'historiador Dani Cortijo, "una de les coses que té l'estació i que la fa més màgica és aquesta espècie de presència humana. El fet que hi hagi cartells per a les eleccions i anuncis, ens fa recordar molt més a una estació com les d'ara".

I és que encara avui es conserven cartells publicitaris dels darrers anys, amb imatges de polítics, botigues de mobles, productes alimentaris...

A més, va ser una estació pionera en quant a la il·luminació. Segons explica Gustau Lamadrid, en aquest article a l'Hora Punta, "el juliol de 1946 va ser dotada de llums fluorescents, i va ser la primera instal·lació pública que en va tenir de tot l'estat espanyol".

Posteriorment, va ser remodelada en dues ocasions més, el 1949, per allargar les andanes i el 1956 per renovar la decoració de les parets amb rajoles de color gris "Metro", posar el terra de panot i el sostre pintat de blanc.

La parada de Correus va quedar en desús el 1972 amb motiu de la prolongació de l'actual línia 4 de metro, però no és l'única.

A Barcelona hi ha tres estacions 'fantasmes' més: Gaudí, Fernando i Bordeta. Segons recorda Reyes, "les xarxes de metro s'acostumen a projectar amb unes necessitats però amb el pas del temps canvien i si algunes van quedar molt juntes s'opta per anul·lar la del mig".

Si teniu curiositat per aquestes dues parades fantasmes que us mostrem, estigueu atents quan passeu amb la línia 4, entre les parades de metro d'Urquinaona i Barceloneta.

stats