Un projecte per atendre psicològicament 2.000 joves
El projecte inclou accions d’informació, de prevenció i de lluita contra l’estigma de la salut mental i l’abandonament educatiu
ReusOferir atenció i acompanyament a joves d’entre 16 i 30 anys de la Conca de Barberà, el Baix Camp, el Priorat i els municipis de Vila-seca i Salou, especialment dels que tenen alguna problemàtica de salut mental, perquè recuperin el seu itinerari formatiu o s’insereixin al món laboral. Aquest és l’objectiu d’Ocell de Foc del Camp, projecte que es va posar en marxa a finals de març. “A més d’oferir l’acompanyament a les persones joves que tenen algun tipus de patiment emocional a través de l’àmbit formatiu, laboral o del mateix benestar emocional, també treballarem per impulsar iniciatives col·lectives laborals en el marc de l’economia social i solidària i per trencar l’estigma al voltant de la salut mental”, explica Bàrbara Casas, de l’equip tècnic del projecte.
Ocell de Foc del Camp es desplegarà al llarg de dos anys, i es calcula que durant aquest temps s’atendran i acompanyaran més de 2.000 joves. Per fer-ho s’han habilitat diversos punts de trobada a les tres comarques: a Montblanc l’espai és a l’Associació Juvenil Barjaula; a Santa Coloma de Queralt, a la biblioteca municipal; a Reus, al Consell Comarcal del Baix Camp; a Cambrils, a l’Ateneu Juvenil, i a Falset, a l’Oficina Jove del Priorat.
Des de després de Setmana Santa, aquests punts de trobada estan plenament operatius: han començat a rebre els primers joves i els tècnics del projecte ja hi estan treballant.
Sensibilització
A més, el projecte també inclou més d’un centenar d’actuacions entre accions d’informació, de prevenció i de lluita contra l’estigma de la salut mental i l’abandonament educatiu, creació de projectes i iniciatives juvenils i d’atenció grupal i individual a joves. Una d’aquestes accions és la Carpa al Pati, que s’ha instal·lat durant diferents dies en centres educatius de secundària de la comarca de la Conca de Barberà per sensibilitzar l’alumnat en salut mental per trencar mites o tòpics i parlar de benestar emocional, entre d’altres.
Treball conjunt de sis entitats
Ocell de Foc del Camp l’impulsen sis entitats socials que, per primera vegada, treballen juntes posant en comú l’expertesa de cadascuna en el seu camp d’intervenció.
Es tracta d’APRODISCA, l’Associació Ment i Salut La Muralla, la Bastida Participació, l’ESCAC SCCL, Icària Cooperativa i Reus Refugi. “Les sis entitats tenim coneixement del territori i experiència en àmbits de treball complementaris, i això fa que s’hagi creat un equip de treball molt potent”, destaca la portaveu de les entitats i gerent d’APRODISCA, Gemma Corbella. El programa, a més, compta amb el suport d’una vintena d’organitzacions entre consells comarcals, empreses, associacions, fundacions, cooperatives, instituts i ajuntaments.