ESCULTURA

Manel Palahí executa ‘Partitures de ferro’

L’Auditori de Girona s’estrena com a sala d’exposicions amb escultures d’instruments

L’escultor Manel Palahí és un gironí del carrer de la Força de tota la vida, un artista polifacètic de mirada intel·ligent i curiosa que sap escoltar abans d’opinar. Té el parlar d’home savi, culte i autodidacte que ha viscut diverses vides a partir de la feina en camps tan diversos com la psicoanàlisi, la teràpia de grup, la impremta familiar, el treball social amb joves i amb discapacitats psíquics, tocant el clarinet... I de tot plegat n’ha tret el suc per acabar adquirint una experiència vital i una sensibilitat exquisida. Des de dilluns passat fins a l’11 de gener exposa la seva última col·lecció d’escultures, Partitures de ferro, al rebedor de l’Auditori de Girona, un espai que a partir d’ara adoptarà aquesta nova funcionalitat de sala s’exposicions.

Homenatge de la música

L’elecció del vestíbul de l’Auditori com a espai d’exposició de la col·lecció d’escultures de Palahí no és gratuïta, ja que la mostra és un homenatge a la música, a través de 25 peces sorprenents fetes amb materials tan diversos com ara el bronze, el ferro forjat, la fusta, l’alumini i altres materials sovint recuperats d’altres usos. El leitmotiv present en totes les obres és el concepte poesia objecte, la mirada del poeta en el sentit grec de creador que dóna vida als objectes. “Els meus ulls pateixen metaforització... La forma de les eines, dels ferros que han servit, la forma dels instruments, dels objectes quotidians, es poden mirar des d’un altre angle. I potser l’espectador hi capta noves dimensions o lectures... ja que l’obra d’art succeeix en l’observador, és perquè la gaudeixin i la penetrin els espectadors”, explica Manel Palahí.

Aquests conceptes són omnipresents a tota l’obra d’aquest autor que, des de fa 25 anys, té el cuc de la creació amb un bagatge de més de 12 exposicions. Manel Palahí reconeix com a influències evidents en el seu art l’obra d’autors tan coneguts com Chillida, Oteiza o Henry Moore, i també una aproximació als estils de Gargallo, Brossa, Ossip Zadkine, Thoni Caro... En aquesta última exposició, el mot d’origen italià partitura juga un paper cabdal com a porta entre el món musical i la vida mateixa, i ens permet posar en relació el tot, l’harmonia, i les diferents parts que la componen. Una escultura recompon en unitat el que seria fragmentari, i encara més quan són peces reciclades de procedències molt diverses ajuntades en un tot, l’obra d’art, on intervenen també la matèria, les formes i els conceptes.

La mostra d’escultures de Palahí es podrà visitar, gratuïtament, de dilluns a divendres, de 10 a 18 h, i els dissabtes i els diumenges, de 10 a 13 h. A més, es podrà veure tots els dies que hi hagi concerts a l’Auditori. La inauguració oficial de l’exposició es farà avui, a les 19 hores, amb la presència de l’alcalde de Girona, Carles Puigdemont; el conseller de Cultura, Ferran Mascarell, i el mateix artista.

Més continguts de