INFRAESTRUCTURES: LA CRISI DELS PEATGES
Crònica 21/12/2010

L'Estat paga les autopistes de Madrid

A Madrid no han fet falta protestes ni tocs de clàxon a les barreres. L'Estat rescatarà les autopistes de Madrid d'una fallida gairebé segura. Ho farà amb 80 milions anuals, molt lluny dels 21 que paga a Catalunya.

Quim Torrent
2 min

BarcelonaMadrid té peatges, però no els necessita. Les autopistes radials que s'han construït a Madrid en els darrers cinc anys han estat un estrepitós fracàs. Acostumats a circular gratuïtament per còmodes autovies, els madrilenys i tots els que viuen a l'entorn de Madrid no veuen cap necessitat de passar per les vies de pagament. Any rere any, les concessionàries de les autopistes radials han vist com s'anava reduint el trànsit fins que la crisi els ha donat el cop de gràcia definitiu.

En total les societats amenaçades per la fallida són sis només a Madrid. Quatre de les cinc radials de Madrid (R2, R3, R4 i R5), l'autopista a l'aeroport de Barajas i l'autopista de Toledo. També tenen problemes la Santiago-Orense, la Múrcia-Almeria i l'autopista de Guadalmedina, a Màlaga. En total el deute que les concessionàries tenen amb els bancs suma 3.500 milions, tot i que altres fonts el situen en 5.000.

Per evitar la fallida, des de fa mesos el ministre Blanco busca una solució que no castigui gaire els comptes de l'Estat -perquè no segueixi pujant el preu del deute espanyol- i , alhora, no sigui un greuge si es compara amb la situació de Catalunya. Però amb el rescat, sobretot, l'Estat tira un nou flotador a les principals constructores espanyoles, endeutades fins a les orelles. També Abertis participa en tres de les quatre concessionàries de les radials de Madrid.

En la recerca de la solució, el ministre Blanco s'ha trobat amb un aliat inesperat. Va ser CiU qui a través d'una esmena als pressupostos generals de l'Estat va obrir la porta a la injecció de diners a les concessionàries. El portaveu de Foment al Congrés, Pere Macias, defensa l'actuació assegurant que és un "mal menor". "No podíem permetre un nou forat de 3.500 milions, que acabaríem pagant els catalans. La creació d'un fons limita a 80 milions la despesa per al 2011 i obliga les empreses a retornar-los si hi ha beneficis", rebla Macias. Però per fer possible el rescat s'ha hagut de fer una pirueta legal de les que fan època. La creació del fons s'aprovarà avui al Congrés dels Diputats com una disposició addicional de la llei postal, amb vots a favor del PSOE, el PP, CiU i el PNB.

El rescat de les autopistes madrilenyes torna a posar sobre la taula el greuge comparatiu amb Catalunya. L'Estat, per exemple, només dedica 21 milions dels seus pressupostos a subvencionar els usuaris d'autopistes catalanes que no tenen cap recorregut alternatiu. També està encallat al Congrés dels Diputats el projecte de llei que hi va presentar el Parlament de Catalunya per la creació d'un fons específic de rescat de peatges a tot l'Estat.

stats