Arts escèniques

Confrontar-se al teatre amb l'assetjament homofòbic del passat

Jordi Cadellans debuta a la dramatúrgia amb 'Here comes your man' al Teatre Gaudí

¿És moralment acceptable que una víctima d'assetjament i d'homofòbia es vengi del seu agressor? L'espectacle Here comes your man, que s'estrena el 13 d'agost al Teatre Gaudí de Barcelona, planteja el debat quan l'un i l'altre ja són adults i han construït les seves vides lluny d'aquella experiència. Una trobada amb antics alumnes d'una escola religiosa reuneix en una mateixa habitació el noi que va patir bullying i el millor amic de l'agressor, però ara els rols han canviat: el primer, anomenat Morales i interpretat per Marc Ribera, és un actor d'èxit mentre que el segon, que es diu Torres i encarna Sergi Cervera, l'admira per tot el que ha aconseguit. 

"El Morales s'ha convertit en un triomfador, però en retrobar-se amb el Torres surt a la superfície la seva feblesa", explica el dramaturg de l'obra, Jordi Cadellans, que també codirigeix el muntatge juntament amb Raül Tortosa. Here comes your man és el debut de Cadellans com a autor teatral després d'haver treballat com a actor en nombroses produccions teatrals i audiovisuals com  Amar en tiempos revueltos i La Riera. Cadellans explica que, per construir la història, s'ha inspirat en part en la seva experiència. "De petit vaig patir assetjament sexual homofòbic, però no fins al punt del protagonista", diu el dramaturg.

Els dos personatges havien compartit aula, però en realitat no es coneixen gaire. A mesura que avança l'obra van intimant i Morales s'obre al seu company. "Li explica que el seu millor amic el va assetjar per ser sensible i efeminat. L'altre hi treu ferro, li diu que ell era així i que ho feia amb tothom", explica Cadellans. El personatge de l'agressor no apareix en cap moment a l'escenari, però la seva presència "sempre hi és, com un fantasma amenaçador", subratlla.

Una catarsi alliberadora

Here comes your man adopta l'estructura d'un thriller que va intensificant la seva acció amb l'aproximament dels dos protagonistes. "Ni un és tan víctima ni l'altre és tan botxí. Al Morales li costa molt perdonar, i no sabem si ho ha aconseguit", assenyala el dramaturg, que a través dels dos personatges reflecteix qüestions com la solitud, els silencis de la resta de companys i les seqüeles que deixa l'assetjament escolar. 

L'obra retrata l'entorn rígid i repressiu de les escoles religioses dels anys 70 i 80. "Ara finalment s'ha posat una paraula a tot el que passava i a les aules es parla obertament d'assetjament homofòbic o grasfòbic. Abans no hi havia res d'això, ni protocols d'actuació", explica Cadellans, que ha volgut "donar canya a aquell sistema educatiu que ressonarà amb molta gent". La confrontació amb el passat dels dos personatges desemboca en "una catarsi alliberadora", però ambivalent. "Pots estar-hi d'acord o no, pots pensar que és reprovable", diu el dramaturg. Per a ell, debutar amb una obra sobre l'assetjament homofòbic ha suposat un sacseig personal. "No sé si m'ha sanat, però com a autor escriure sobre el trauma m'ha ajudat a veure'l des d'un altre lloc, a agafar perspectiva", admet.

Here comes your man arriba al Teatre Gaudí després d'haver-se estrenat a la Sala Tarambana de Madrid, on primer la companyia hi va fer una residència per muntar l'espectacle. L'obra va fer temporada a la capital espanyola abans de venir a Barcelona, on s'havia d'estrenar a l'abril però el coronavirus ho va impedir. Durant aquests mesos, l'equip ha treballat per fer-la en català –com estava escrita originalment– i per muntar-la amb el públic situat a quatre bandes de l'escenari. De moment el Teatre Gaudí obrirà amb un 50% de l'aforament amb l'esperança de poder-lo incrementar les pròximes setmanes. 

Més espectacles per a l'agost

'La canción de Ipanema' a l'Aquitània

L’Aquitània és dels pocs teatres que no ha tancat en tot l'estiu. A la comèdia Likes, que acaba funcions el 16 d'agost, li agafarà el relleu La canción de Ipanema. El musical, amb Assumpta Serna i Toni Sevilla, repassa les cançons de Jobim i Vinicius a partir de la història d'amor entre el poeta i una noia de 19 anys.

'Gustafsson R60' a la Versus Glòries

Després de cinc mesos amb el teló abaixat, la Versus Glòries reobre el 19 d'agost amb una comèdia sobre sis amics que estan plens de mentides. L'espectacle, escrit i dirigit per Rosa Molina, posarà sobre la taula els enganys dels protagonistes i la seva manca d'escrúpols per aconseguir allò que desitgen.

'Roges' a Terrats en Cultura

Els ballarins Helena Gispert i Miquel Barcelona portaran el 20 d'agost a un terrat de l'Eixample el seu projecte Roges, que estrenaran el 2022. L'espectacle, amb espai sonor d'Oriol Mula, converteix en moviment el relat històric de testimonis de la postguerra i, a través dels cossos i la música, retrata la misèria i el silenci que van viure.