David Selvas declina el premi Butaca a Millor espectacle per la polèmica de l'actor negre

'La jaula de las locas' i 'Una gossa en un descampat' són els principals guardonats

Els premis Butaca han complert aquest diumenge 25 anys sense deixar espai per a la nostàlgia. La gala, que ha tingut lloc al Mercat de les Flors, s'ha convertit en una allau –fervorosament aplaudida– de reivindicacions per la igualtat de gènere, la diversitat, la no discriminació racial, l'accés dels joves al teatre i el reconeixement de les feines més invisibles de les arts escèniques. La llista de deures al sector és tan llarga com necessària.

El públic, que és qui escull els guanyadors dels Butaca, ha deixat clara la seva devoció per 'La jaula de las locas'. El musical dirigit i protagonitzat per Àngel Llàcer ha arrasat i s'ha endut quatre dels sis guardons als quals optava: millor musical, millor actor de musical per a Llàcer, millor vestuari i millor caracterització. Llàcer només ha tingut paraules d’agraïment per a l’equip del muntatge. “Ara soc més feliç perquè soc capaç de crear famílies i bon rotllo”, ha celebrat el protagonista i director de l’espectacle que farà el salt a Madrid al setembre.

En uns Butaca molt repartits, la colpidora 'Una gossa en un descampat' ha recollit tres dels reconeixements més anhelats de la nit: millor muntatge de petit format, millor direcció per a Sergi Belbel i millor text per a Clàudia Cedó. “El dol perinatal és molt silenciat a la nostra societat, és un tema que no hi té espai, i això és així perquè està relacionat amb les dones, però és un tema de tots”, ha subratllat Cedó. L’espectacle tornarà a la Sala Beckett al setembre.

'Àngels a Amèrica', que en un inici era la preferida dels Butaca amb vuit nominacions, va marxar finalment amb dos reconeixements, millor muntatge teatral i millor actor per a Pere Arquillué. En recollir el Butaca al millor muntatge, el director de l’obra, David Selvas, ha declinat el premi i ha entonat un sincer 'mea culpa' fent referència a la decisió que un actor blanc interpretés un personatge afroamericà al muntatge. “Amb aquest guardó hi ha un col·lectiu que se sent insultat. Hem de lluitar contra allò que no vol que tinguem veu. Per això declino el premi”, ha dit Selvas.

Polèmica al Lliure perquè un actor blanc interpreta un negre

La collita de premis tampoc ha sigut exuberant per a 'La bona persona de Sezuan', que partia amb set nominacions i ha tancat la nit amb tres guardons: millor actriu per a Clara Segura, millor actor de repartiment per a Toni Gomila i millor disseny de llums per a Pep Barcons. El Butaca a la millor actriu de repartiment ha sigut per a Carlota Olcina a 'L’habitació del costat'.

Primera escenògrafa premiada

'Els Jocs Florals de Canprosa' ha marxat amb dos premis, millor actriu de musical per a Anna Moliner i millor escenografia per a Laura Clos. “És la primera vegada que una dona en solitari guanya aquest premi –ha dit Clos–. Arribar fins aquí m’ha costat bastant més que a un home. Ja n’hi ha prou”. 'La Pasionaria', de La Veronal, ha aconseguit els Butaca al millor muntatge de dansa, coreografia i intèrpret femenina per a Ariadna Montfort –que ha visibilitzat les dificultats de les ballarines per compaginar la feina amb l’embaràs i la maternitat–, i Pol Jiménez ha obtingut el Butaca a millor intèrpret masculí per 'La oscilante'. 'Suite Toc núm. 6' de Les Impuxibles ha recollit el premi a les noves aportacions escèniques i a la millor composició musical per a Clara Peya. La pianista ha cedit el seu espai de discurs al col·lectiu Tinta Negra, que han reivindicat la presència d’afrodescendents als escenaris. “La nostra veu us és igual? Us convidem a ser valentes i a respondre”, han clamat.

El guardó al millor espectacle per a públic familiar ha recaigut en 'Ballar és cosa de llibres', de La Diürna, i el projecte Terrats en cultura ha rebut el premi a la millor iniciativa per a públics. Pel que fa al Butaca honorífic, aquest any s’ha atorgat a les espectadores Montserrat Soler i Cinta Paloma de forma simbòlica per retre homenatge al principal actiu de les arts escèniques: el públic. 

Més continguts de