'Barcelona', 'Forests' i Carles Alfaro empaten a dos premis Max

'Un trozo de invisible de este mundo', de Juan Diego Botto, s'endú quatre premis, i Israel Galván tres, en la nit en què s'entreguen els guardons d'arts escèniques de la SGAE

El premi Max al millor espectacle teatral, el Max a l'autor revelació i el Max al millor actor ha sigut per a Juan Diego Botto per 'Un trozo de invisible', que partia amb el màxim nombre de nominacions (6). Pel mateix espectacle s'ha endut el quart Max Valentín Álvarez, per al millor disseny d'il·luminació.

Botto ha dedicat el premi "als meus pares i la seva generació que van lluitar contra una dictadura. A la meva mare, a més, li dec tot el que sé d'aquest ofici". L'actor ha dedicat el guardó a la seva parella –"L'amor també és revolucionari'", ha dit–, a tot l'equip i "a una dona del Congo morta en un centre d'internament, Samba Martine, i tots els immigrants que vénen a Europa per trobar-hi un futur millor". Un altre premi l'ha dedicat "al 73% d'actors i actrius aturats que s'entesten a fabricar roses i que fan un món més digne".

El premi al millor espectacle de dansa, la millor coreografia i el millor intèrpret de dansa han recaigut en el bailaor Israel Galván per 'Lo real', una producció del Teatro Real de Madrid, que compta amb la participació del Mercat de les Flors. Galván no va recollir els guardons però els van dedicar en nom seu al poble gitano i a Gerard Mortier. La millor intèrpret femenina és Eva Yerbabuena per '¡Ay!'. Sol Picó, nominada a quatre guardons, va marxar en blanc d'aquesta edició dels Max.

Collita catalana

Pere Riera s'endú el premi Max a Millor autor teatral, i Emma Vilarasau a millor actriu per 'Barcelona', estrenada al TNC. Riera l'ha dedicat a les dues actrius protagonistes de l'obra, Emma Vilarasau i Míriam Iscla ("us estimo i us ho dec tot", ha dit) i també a "milers de ciutadans de Barcelona que van perdre la vida en els bombardejos feixistes el març del 1938". Vilarasau no l'ha recollit i ho ha fet en lloc seu el director del Nacional, Xavier Albertí.

El Max a millor composició musical ha sigut per a Maika Makovski per 'Forests', de Calixto Bieito. L'ha dedicat al director, a Borja Sitjà, al dramaturg Marc Rosich i als actors. El premi a la millor escenografia als Max ha sigut per Rebeca Ringst per la mateixa obra, que ha recollit Sitjà.

El premi a millor director ha estat per al valencià Carles Alfaro per 'El lindo don Diego', de la Compañía Nacional de Teatro Clásico, "que tenia un repartiment una mica friqui però d'una gran complicitat, paciència i dedicació". El Max a millor figurinisme ha anat a mans de la catalana Maria Araujo per la mateixa obra. Alfaro s'ha endut un premi més. Amb Rodolf Sirera, el Max de millor versió per 'L'estranger' de Camus, producció de Bitò i el Lliure.

El premi a millor espectacle musical ha sigut per als barcelonins 'La flauta màgica - Variacions dei furbi', que els va dedicar el premi als actors.

Altres guardonats

El Max a l'espectacle revelació ha sigut per a 'The Funamviolistas', un espectacle que va sorgir del 'crowdfounding' i l'han dedicat "al poder de l'autogestió". El premi a l'espectacle infantil ha estat per a 'El bosque de los Grimm', de La Maquiné. 

La productora Tantaka Teatroa ha arrabassat el premi a l'empresa o productora Bitò Produccions i al Teatre Romea. "La distància entre viure i sobreviure es diu cultura, i sembla mentida que hi hagi gent que la vulgui menysprear. Estem d'acord amb Txékhov i Irina i Olga quan va escriure 'hem de viure, hem de viure'", ha dit el director de la productora. 

El premi Max aficionat de les Arts Escèniques és per a EscenaAmateur. El premi a la Contribució a les Arts Escèniques ha sigut pel Teatro Central de Sevilla i el seu director ha cridat a "la ruptura del centralisme" referint-se a Barcelona i Madrid. Al premi Max d'Honor és, a títol pòstum, per la ballarina i mestra de dansa María de Ávila, "una sàvia generosa", segons el director del Ballet Nacional d'Espanya.

Una gala diferent

La gala ha estat presentada per Jimmy Barnatán –jaqueta de cuir, tatuatges, arracades i plomes– com a mestre de cerimònies i cantant. La 17a gala dels Max s'ha escenificat com un cabaret gamberro, amb bona part dels nominats a l'escenari del Circo Price, en un xou dirigit per Mariano de Paco. La gala ha estat dedicada al difunt director d'aquest espai, Pere Pinyol.

En absència del ministre José Ignacio Wert i del secretari general de Cultura, José María Lassalle, el president de la Fundación SGAE, Antonio Onetti, ha dit en el seu discurs oficial que "vivim moments durs", però "en moments de crisi el teatre es reinventa", "a pesar de les retallades, a pesar de l'IVA més alt d'Europa i de la manca d'un model de finançament cultural alternatiu, aquí seguim més vius que mai". Ha defensat el cabaret, on "por, plor i desesperació estan proscrits perquè regna la bellesa, la ironia, l'humor i la música" i alhora ha celebrat la creació de l'Acadèmia de les Arts Escèniques.

Nova normativa

Els Max estrenaven aquest any normativa. Han canviat el sistema d'elecció (han instaurat els jurats en comptes de cens obert), han modificat categories (les han reduït de 23 a 19, en què destaquen les noves categories d'espectacles revelacions i la desaparició de premis per textos en llengües cooficials) i han canviat condicions d'estrena i terminis de presentació. L'objectiu: fer els premis "més integradors", més representatius i que hi hagi "més igualtat".

Més continguts de