Cinema
Cultura 13/04/2017

Al Festival de Canes, la televisió és el nou Hollywood

La sèrie ‘Twin Peaks’ s’estrenarà en una edició sense ‘blockbusters’ i amb films de Netflix i Amazon

Xavi Serra
3 min
Nicole Kidman a la segona temporada de 'Top of the lake'

BarcelonaLa presentació del cartell de Canes que ha fet aquest dijous el director artístic del festival, Thierry Frémaux, ha estat marcada per l’anunci de l’estrena mundial al festival dels dos primers episodis de la nova temporada de Twin Peaks, que Showtime començarà a emetre el 21 de maig, quatre dies després del començament del festival. Que la première d’una sèrie de televisió comparteixi titulars amb patums del cinema d’autor com Michael Haneke i Todd Haynes i acapari l’interès mediàtic diu molt del canvi de paradigma en el món audiovisual, per molt que també pesi el nom de David Lynch.

El retorn de Twin Peaks no estarà sol a la graella televisiva de Canes. Jane Campion hi presentarà la segona temporada de Top of the lake, que porta per títol China girl. I en la competició oficial hi haurà dues pel·lícules de Netflix –l’aventura fantàstica del coreà Bong Joon-ho Okja i la comèdia indie de Noah Baumbach The Meyerowitz stories– i dos títols d’AmazonWonderstruck, que reuneix Todd Haynes amb la seva musa Julianne Moore, i You were never really there, en què Lynne Ramsay adapta la novel·la de Jonathan Ames amb Joaquin Phoenix de protagonista–. La puixança dels portals online contrasta amb l’absència de Hollywood. Tot i que encara falten peces en el puzle del programa, de moment no hi ha ni rastre d’animació ni d’Alien: Covenant, del Dunkerke de Nolan o de la nova entrega de Pirates del Carib, de les quals es rumorejava que omplirien la quota mainstream d’aquesta edició. L’atractiu de Canes per seduir els grans estudis ja no és el d’altres èpoques.

El quartet de Nicole Kidman

El Canes del 2017 serà el dels doblets: el de Colin Farrell a The beguiled de Sofia Coppola –nova versió del relat que adaptaven Don Siegel i Clint Eastwood a El seductor– i a The killing of a sacred deer, de Iorgos Lanthimos; el doblet d’Isabelle Huppert a Happy end de Haneke (l’únic aspirant a la Palma d’Or que ja l’ha guanyada) i a Claire’s camera de Hong Sang-soo, i el doblet del mateix director sud-coreà, que també presentarà The day after. Però la intèrpret més enfeinada d’aquesta edició serà Nicole Kidman: actua a la sèrie Top of the lake, coincideix amb Farrell als films de Coppola i Lanthimos i apareix a How to talk to girls at parties, el film de ciència-ficció de John Cameron Mitchell basat en un conte de Neil Gaiman.

Entre les curiositats de la programació hi ha la incògnita de la inaugural Les fantomes d’Ismaël, d’Arnaud Desplechin; l’ascens a la competició oficial dels germans Safdie (catapultats per la presència de Robert Pattinson a Good time); el biopic sobre Jean-Luc Godard de Michel Hazanivicius Le redouble; el curt de Kristen Stewart Come swim, i un projecte de realitat virtual dirigit per Alejandro González Iñárritu, Carne y arena. Les seccions paral·leles i fora de competició amaguen sorpreses per als cinèfils: films d’Agnès Varda, Kiyoshi Kurosawa, Laurent Cantet i Michel Franco i Takashi Miike, una pel·lícula pòstuma d’Abbas Kiarostami (24 frames) i nous documentals d’Eugene Jarecki, Raymond Depardon i Claude Lanzmann.

Un cartell prou sucós –i amb 12 directores en secció oficial– en el qual, tanmateix, es troben a faltar les rumorejades Downsizing d’Alexander Payne, Mektoub is Mektoub d’Abdellatif Kechiche, Detroit de Kathryn Bigelow i el thriller de Roman Polanski Based on a true story.

stats