Cinema

Mor als 80 anys Alfredo Landa

L'intèrpret, un dels més populars del cinema espanyol, va donar origen al moviment conegut com a 'landisme'

Ara
09/05/2013
1 min

BarcelonaL'actor navarrès Alfredo Landa, un dels intèrprets més populars de la història del cinema espanyol, ha mort aquest dijous als 80 anys. Durant el franquisme, l'actor va protagonitzar un seguit de comèdies de gran èxit que van donar origen a un tipus de cinema costumista popular que amb el temps s'ha conegut com a 'landisme'.

Amb la democràcia, Landa col·labora amb directors de prestigi com Luis García Berlanga ('La Vaquilla'), José Antonio Bardem ('El puente') i, sobretot, José Luis Garci, que reinventa Landa com a detectiu privat en el díptic de cinema negre 'El crack' i 'El crack 2'.

El gran reconeixement de Landa arriba aquests anys amb un dels seus grans papers: l'adaptació de la novel·la de Miguel Delibes 'Los santos inocentes', de Mario Camus, per la qual va guanyar 'ex aequo' amb Paco Rabal el premi a la millor interpretació al Festival de Canes.

Landa també es va prodigar amb èxit a la televisió: als 80 va interpretar Sancho Panza en una producció televisiva d''El Quijote de la Mancha' dirigida per Manuel Gutiérrez Aragón, 'Confidencias', de Jaime de Armiñán, 'Ninette y un señor de Murcia' i la sèrie 'Lleno, por favor'.

En els últims anys de la seva carrera –es va retirar el 2007, als 74 anys– va col·laborar repetidament amb José Luis Garci, que el va dirigir a títols com 'Canción de cuna', 'Historia de un beso', 'Tiovivo c. 1950' i 'Luz de domingo'.

Landa va guanyar tres Goya: un per 'El bosque animado', de José Luis Cuerda, un altre per 'La marrana', també dirigida per Cuerda, i l'últim, un Goya honorífic a la carrera que va recollir el 2008.

stats