El cost milionari de la negativa de Vox a implantar una zona de baixes emissions a València
La ciutat s'arrisca a perdre fins a 150 milions d'euros
ValènciaFins a 150 milions d'euros segons els càlculs més pessimistes dels grups de l'oposició, 14 dels quals ja durant les pròximes setmanes. És el que perdrà l'Ajuntament de València per la negativa de Vox a implantar una zona de baixes emissions (ZBE), requerida per a les ciutats de més de 50.000 habitants. La decisió, ja avançada a l'octubre, s'ha confirmat aquesta setmana amb l'aprovació per part de PP i la formació ultra del pressupost de la ciutat per al 2026 sense incloure una restricció a la circulació dels vehicles més contaminants.
La primera penalització es produirà amb la pèrdua de les ajudes que atorga el govern espanyol al transport de passatgers i que l'executiu estatal condiciona a l'existència d'una ZBE. Per compensar-ho, el consistori haurà de destinar 14 milions de fons propis per mantenir el preu reduït de l'abonament de 10 viatges de la xarxa d'autobusos municipal (EMT), que a hores d'ara ja costa 5,40 euros.
Més enllà del descompte en els autobusos, la implantació de la ZBE era un dels requisits per percebre fons per a projectes urbanístics com la superilla de la Petxina o la construcció de diferents carrils bici, entre d'altres. Així ho denuncien els grups de l'oposició que apunten que el ministeri de Transports podria exigir la devolució de les seves ajudes i també podria imposar sancions de fins al triple dels diners aportats per l'Estat. És d'aquí d'on surten els càlculs realitzats per l'oposició, que s'eleven a 150 milions d'euros, una mica més del 10% del pressupost de la ciutat que el 2026 serà de 1.415 milions.
No ho veu així l'alcaldessa de la ciutat, María José Catalá, que redueix significativament aquest import basant-se en un informe de la Sindicatura de Comptes que xifra en 30 milions d'euros el sostre de càstig, però que no inclou les ajudes al transport. “Es parla de 150 milions de forma molt alegre, però nosaltres mai hem estat en aquestes xifres. Nosaltres ho batallarem. Pensem que tenim arguments més que suficients”, ha defensat la primera edil.
Per al portaveu socialista, Borja Sanjuan, l'actuació de l'alcaldessa és tota una mostra d'“irresponsabilitat”. "València serà l'única gran ciutat que es quedarà sense ajudes al transport públic”, s'ha queixat. En el mateix sentit s'ha expressat el regidor de Compromís, Giuseppe Grezzi, que ha pronosticat que la pèrdua de fons l'acabaran pagant els ciutadans, ja sigui "amb un increment del preu del bitllet [d'autobús] o amb impostos o taxes".
Ni tan sols una ZBE de mínims
Davant la negativa de Vox, aquesta tardor el PP va plantejar als seus companys de govern municipal una ZBE de mínims. Els conservadors pretenien tancar un acord d'última hora després de mesos de tramitació i quan la nova normativa ja s'havia difós entre la ciutadania i s'havien instal·lat les càmeres per vigilar el trànsit. Tot i l'esforç dels populars, l'oferta no va convèncer els ultres, que es van mantenir en la seva posició. Davant aquest atzucac, Compromís i PSPV es van oferir a aprovar una ZBE amb el PP, però els conservadors ho van rebutjar en considerar que les exigències eren excessives.