Cinema

Mor Tobe Hooper, el creador de malsons

El director de 'La matança de Texas' i 'Poltergeist', un dels referents del cinema de terror, tenia 74 anys

Unes setmanes després de la mort de George A. Romero, el cinema de terror torna a perdre un dels seus grans referents. Tobe Hooper, el director que va revolucionar el gènere amb la seva primera pel·lícula, 'La matança de Texas', s'ha mort aquest dissabte a Los Angeles als 74 anys, segons informen mitjans especialitzats com 'Variety'.

Hooper va ser, per damunt de tot, un gran creador de malsons, un cineasta generós en recursos per glaçar la sang de l'espectador. Els monstres de les seves pel·lícules no eren tràgics ni romàntics, sinó esgarrifosos: criatures terrorífiques que s'infiltraven en l'inconscient. La imatge de Leatherface amb la seva serra elèctrica, el petit vampir que ens mira des de la finestra a 'El misteri de Salem's Lot', la veu de la nena de 'Poltergeist' cridant els seus pares des del televisor… Tots aquests moments, i molts d'altres, mereixerien un lloc privilegiat en una galeria dels horrors cinematogràfics.

El debut més terrorífic de la història del terror

Hooper va rodar un llarg el 1969 de forma amateur, 'Eggshells', però la pel·lícula que el posa en el mapa i el consagra com un dels grans directors de terror va ser 'La matança de Texas'. Rodada amb només 300.000 dòlars el 1974, el film va aconseguir un èxit extraordinari gràcies a la seva visceralitat i cruesa. 'La matança de Texas', que explica com dos germans són perseguits per una família de caníbals, és gairebé un film experimental, una desconstrucció de l'horror més primitiu que es va convertir en el patró d'or del gènere 'slasher'. Hooper no va tornar a dirigir mai una pel·lícula tan terrorífica i influent, però és que potser tampoc no ho ha tornat a fer més ningú.

El 1979, Hooper va adaptar un dels llibres més populars de Stephen King, la història de vampirs 'El misteri de Salem's Lot'. Tot i que es tractava d'una minisèrie televisiva, el treball de Hooper va tornar a ser extraordinari: més contingut, conscient que juga en un terreny diferent, el terror aquí es construeix a partir de la intriga, dosificant els cops d'efecte, però aconseguint una efectivitat màxima. Aquesta història de nens desapareguts en un tranquil poble de Nova Anglaterra va provocar malsons a tota una generació d'espectadors (sobretot als més menuts) que no sabien que es podia passar tanta por veient la televisió.

'Poltergeist' i la polèmica amb Steven Spielberg

I de la televisió com a mitjà a la televisió com a objecte del terror. El 1982, Tobe Hooper dirigia l'altre gran èxit comercial de la seva carrera, el cim del terror paranormal 'Poltergeist', la història d'una família assetjada pels fantasmes d'una casa encantada. Però la tasca de Hooper en el film ha estat sempre eclipsada per l'ombra de Steven Spielberg, productor i autor del guió, que segons molts testimonis implicats en el rodatge va acabar planificant i dirigint bona part de la pel·lícula. Sigui com sigui, la barreja va funcionar i 'Poltergeist' queda per a la història com un clàssic del terror, plena de recursos i imatges icònics que han marcat profundament el cinema posterior de cases encantades.

Més continguts de