El film ‘Toni Erdmann’ arrasa als premis europeus de cinema

La pel·lícula de l'alemanya Maren Ade guanya els cincs guardons als quals estava nominada

Amb cinc nominacions, la pel·lícula Toni Erdmann, de la directora alemanya Maren Ade, era la gran favorita de la 29a edició dels EFA, els premis de cinema europeu que es van lliurar ahir a Breslau (Polònia). Després de recollir diversos guardons al llarg de l’any, incloent-hi el premi Fipresci de la crítica, tot feia pensar que el film que arribarà als nostres cinemes al gener es consagraria en els EFA. I així va ser. Aquesta original pel·lícula que es mou entre el drama i la comèdia i que mostra la peculiar relació entre un pare i una filla es va endur els premis a la millor pel·lícula, direcció, guió (de la mateixa Ade), actriu (Sandra Hüller) i actor (Peter Simonischek).

El domini aclaparador de Toni Erdmann, amb cinc premis de cinc nominacions, va deixar fora del palmarès pel·lícules com Elle de Paul Verhoeven, Julieta de Pedro Almodóvar i la Palma d’Or a Canes, I, Daniel Blake de Ken Loach. Ni tan sols Isabelle Huppert, apoteòsica a Elle, va aconseguir fer ombra a la gran triomfadora del premis europeus. Toni Erdmann no va donar opció a ningú, i els films de Loach, Almodóvar i Verhoeven es van quedar sense cap reconeixement. Tampoc va ser recompensat Javier Cámara, nominat com a millor actor pel seu paper a Truman, de Cesc Gay.

Moment reivindicatiu

En una gala plena de missatges europeistes i a favor de la llibertat d’expressió, el president de l’Acadèmia europea, Wim Wenders, va recordar un dels grans del cinema europeu, Andrzej Wajda, el director polonès mort el 9 d’octubre als 90 anys. Wenders en va destacar el compromís moral amb la llibertat fins i tot en els moments més difícils. El moment més reivindicatiu de la nit el va protagonitzar l’activista russa Maria Aliokhina (Pussy Riot), que va demanar la posada en llibertat del cineasta ucraïnès Oleg Sentsov, que compleix una pena de vint anys en una presó russa acusat de “terrorisme polític” després de ser detingut a Crimea l’any 2014. Amb menys solemnitat, i un to més distès, l’actor irlandès Pierce Brosnan va rebre el premi d’honor i l’escriptor i guionista Jean-Claude Carrière el guardó a la trajectòria.

Pel que fa a la resta de premis, no va tenir sort l’osonenca Clara Roquet, que al febrer havia guanyat el Gaudí al millor curt per El adiós. Aquesta vegada la realitzadora no va poder repetir premi perquè l’EFA va ser per al curt holandès 9 days. From my window in Aleppo. Altres premiats van ser el film del finlandès Juho Kuosmanen The happiest day in the life of Olli Mäki com a pel·lícula revelació i A man called Ove, del suec Hannes Holm, com a millor comèdia. I l’EFA a la millor pel·lícula d’animació se’l va endur la cinta franco-suïssa Ma vie de courgette. A més, els acadèmics europeus van considerar que el millor documental del 2016 ha sigut Fuego en el mar, la mirada a la crisi migratòria de la Mediterrània de l’italià Gianfranco Rosi, guanyador del Lleó d’Or de Venècia el 2013 amb Sacro GRA.

Més continguts de