Trencadissa al Macba

El museu cancel·la ‘in extremis’ una exposició per no exhibir una escultura en què apareix el rei Joan Carles. Artistes de tot el món retiren les seves obres en protesta per la “censura” de la direcció

Va ser una decisió d’última hora. Ahir a les 10.18 del matí el Macba enviava un comunicat en què anunciava la cancel·lació de l’exposició La bèstia i el sobirà i de la roda de premsa amb què s’havia de presentar a dos quarts de dotze. El motiu pel qual la mostra no obriria les portes era una escultura de l’artista austríaca Ines Doujak i l’activista britànic John Barker, Not dressed for conquering, en què apareix el rei Joan Carles. Quan es va exhibir al desembre a la 31a Biennal de São Paulo (Brasil) es va explicar amb noms i cognoms que l’escultura mostra un gos penetrant la líder feminista boliviana Domitila Barrios de Chungara, que a la vegada fa el mateix amb el rei emèrit, que vomita flors sobre un llit amb cascos d’oficials nazis. “És una representació visceral de l’explotació”, va dir Ines Doujak a la premsa brasilera.

El director del Macba, Bartomeu Marí, va decidir no exposar-la. “L’obra, per utilitzar un símil periodístic, està en contradicció amb la línia editorial del museu. L’exposició transmetia un missatge que el museu no vol vehicular ni vull haver de gestionar”, va dir. El director va decidir “cancel·lar l’exposició per coherència i no per por”, va afirmar, i va afegir que la decisió l’havia pres “sense pressions”. Marí també va explicar que havia sabut que l’obra s’incloïa a la mostra aquest dilluns, un dia abans que es presentés l’exposició. “És un fet inhabitual”, va apuntar. Els comissaris ho van negar hores després: van assegurar que la direcció tenia coneixement del concepte curatorial i de les obres feia setmanes.

Davant el desacord, va esclatar la crisi. La decisió dels 31 artistes que hi participaven i dels comissaris va ser unànime: si no s’exhibia l’obra de Doujak, retiraven les seves peces. “Acceptar la supressió de l’obra no tan sols hauria compromès la integritat conceptual de l’exposició, sinó que també amenaça la nostra comprensió de l’art, de la llibertat d’expressió, així com del rol del museu en la societat contemporània”. “La cancel·lació és un acte de censura”, van argumentar en un comunicat els quatre curadors, Hans D. Christ, Iris Dressler i els dos directors artístics externs del Macba, Paul B. Preciado i Valentín Roma. A més, opinen que la decisió del director del Macba revela el “funcionament no democràtic” d’una institució pública.

Caricatura i Mahoma

Ahir al vespre, a l’hora en què s’havia d’inaugurar la mostra, un centenar d’artistes es van concentrar davant del Macba. Entre ells hi havia Julia Montilla, que hi exhibia una obra de denúncia: “M’han comentat que es cancel·lava l’exposició amb un correu electrònic i una frase molt breu. Si un director cedeix a les pressions de les elits socials, és que no tenim institucions democràtiques”, assegurava. “El que jo em pregunto enmig d’aquesta catàstrofe institucional és quina diferència hi ha entre la censura de les caricatures de Mahoma en el context de l’islamisme radical i la censura d’una caricatura de l’exmonarca en el context de l’estat espanyol en un museu d’art contemporani. ¿Podem anomenar això, encara, democràcia?”, plantejava a l’ARA Paul B. Preciado. Els comissaris inscriuen l’obra “en la llarga tradició artística de la caricatura, les escultures carnavalesques i la paròdia iconoclasta” i consideren que, per tant, “no constitueix una ofensa personal a un individu, sinó la reformulació crítica d’uns imaginaris col·lectius, en aquest cas representats per la monarquia”.

La bèstia i el sobirà sí que es podrà veure al Württemberg Kunstverein de Stuttgart, que n’és coproductor. L’exposició ha tingut un cost de 180.000 euros, que han pagat a parts iguals els dos museus. A més, s’hi han de sumar 30.000 euros per a la instal·lació a cada seu. El comissari Hans D. Christ, que és també codirector del museu alemany, estava indignat: “La decisió de no exhibir aquesta obra és tan sols un símptoma d’un problema més greu. No hi ha independència ni llibertat a l’hora d’exhibir art”, afirmava. El comissari alemany assegurava que fa més de sis mesos que es treballa en l’exposició i que la feina de l’equip del Macba ha sigut “excel·lent”: “És una exposició brillant i és una llàstima que no es pugui veure a Barcelona. A Stuttgart sí que la mostrarem”. Ara intentaran avançar les dates d’obertura. El Macba avui començarà a desmantellar la mostra i omplirà la sala amb obres dels fons.

Membres del consorci del Macba com la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona -també ho són el ministeri de Cultura i la Fundació Macba- no es van voler pronunciar sobre el cas. Consideren que és una decisió de la direcció artística. Però la cancel·lació de La bèstia i el sobirà podria tenir conseqüències més enllà de la mateixa mostra. La incorporació de Paul B. Preciado i Valentín Roma al museu el febrer del 2014 com a assessors a llarg termini havia d’obrir una nova etapa del centre, amb noves línies d’investigació. La retirada d’ahir ataca d’arrel la confiança en l’equip i obre una crisi interna.