Art
Cultura  /  Art 23/08/2023

Günther Uecker: "Hem d'anar molt amb compte per no caure en un desastre europeu"

L'artista alemany refà el seu memorial de Buchenwald a Weimar davant l'auge de l'extrema dreta

3 min
L'artista Günther Uecker amb la maqueta del seu memorial de Buchenwald

Weimar (Alemanya)La ciutat alemanya de Weimar té una història cultural aclaparadora, en la qual destaquen les figures de Goethe i Schiller. Aquest dimecres cau un sol de justícia a la plaça del teatre on hi ha el monument que celebra la seva amistat. Així i tot, una altra de les icones culturals alemanyes, l'artista Günther Uecker, de 93 anys, hi ha arribat poc després de les dues del migdia per donar el tret de sortida a la realització del Memorial de pedra per a Buchenwald, un dels plats forts de la primera jornada del Kunstfest, el festival d'art, música, cinema, teatre i literatura de Weimar.

Es tracta del festival cultural més important de l'est d'Alemanya i acostuma a haver-hi artistes i companyies catalans, com és el cas de l'Ubú de Robert Wilson, que és una coproducció del museu Es Baluard de Palma, el Festival Grec de Barcelona i el mateix Kunstfest. La programació inclou fins al 10 de setembre més de 150 concerts i espectacles teatrals i d'òpera i 45 projectes, entre els quals hi ha dos catalans més: la cantant Núria Rial i el compositor Bernat Vivancos.

Per fer el Memorial de pedra per a Buchenwald, desenes de ciutadans s'han reunit a la plaça sota la coordinació de Uecker per anar-la omplint amb les pedres que hi havia disposades a les cantonades, en record de la intervenció que va fer el mateix artista el 1999 al soterrani dels menjadors dels presos del camp de concentració de Buchenwald, que és a uns 12 quilòmetres de la ciutat. Aleshores Uecker va voler recordar el seixantè aniversari de la invasió alemanya de Polònia i de l'inici de la Segona Guerra Mundial enmig d'un clima d'amnèsia institucional de les autoritats locals. No va voler crear una imatge horrorosa sinó recordar aquells que van ser perseguits i assassinats amb un treball contingut i al mateix temps contundent.

Ara, en plena guerra d'Ucraïna i davant l'auge de l'extrema dreta, l'obra s'erigeix contra "la permanència de les guerres imperials, la violència i la revitalització de les actituds racistes neonazis", com diuen des del festival. "La situació és molt perillosa, i hem d'anar molt amb compte per no caure en un desastre europeu –adverteix Uecker–. Només podem fer-ho serenament i col·lectivament. Per això he sortit del meu taller i soc aquí". Està previst que la realització de l'obra continuï dijous incorporant-hi noms de presos de Buchenwald.

L'obra de Uecker a Buchenwald va ser destruïda per una inundació el 2006 i més endavant va ser impossible tornar-la a fer. No és gratuït que s'hagi refet en aquesta plaça, en la línia d'aprendre del passat per forjar el futur en què es basa aquesta edició del festival: el Teatre Nacional i Òpera de Weimar va ser un lloc de reunió del partit nazi fins que va ser retornat a la ciutat el 1948, com es pot llegir en una placa en un lateral de la façana. "És un símbol enorme portar aquesta escultura a aquesta plaça, i també que Günther Uecker ho hagi volgut fer amb un moviment popular", afirma el director artístic del festival, Rolf C. Hemke. "És una gran plaça amb una importància nacional –subratlla–. És al cor del classicisme alemany, però també al cor d'una ciutat que té un camp de concentració a la porta. En aquest teatre va ser on es va instaurar la democràcia amb l'Assemblea Nacional el 1919. A Weimar va sorgir la Bauhaus, que va significar una gran reacció dels artistes alemanys davant la Primera Guerra Mundial. Així que Weimar és una ciutat emblemàtica".

Un moment de la instal·lació d'una peça del 'Memorial de pedra per a Buchenwald' a Weimar.
stats