Arquitectura

París redescobreix Antoni Gaudí

El Museu d'Orsay acull l'exposició germana de la que es va fer al MNAC

3 min
Una de les sales de l'exposició sobre Antoni Gaudí al Museu d'Orsay de París

ParísEn una època en què tots els artistes estaven obsessionats en viatjar a París –centre cultural i artístic durant el segle XIX i bona part del XX– per amarar-se de la seva vida cultural i bohèmia, Antoni Gaudí no va trepitjar mai els carrers de la ciutat francesa. Gairebé un segle després de la seva mort, una mostra de les seves obres ha viatjat a París. El Museu d’Orsay ha inaugurat una exposició dedicada a l’arquitecte català, la primera que es fa a França des del 1972, quan li van dedicar una mostra al Museu d'Arts Decoratives de París.

És una mostra petita, d’unes 200 obres, de l’exposició que es va poder veure al MNAC, a Barcelona, fins al març, tot i que incorpora algunes peces que no van formar part de l’exposició a Catalunya, com els dibuixos originals de l’arquitecte francès Eugène Emmanuel Viollet-le-Duc (1814-1879), responsable de la restauració de la catedral de Notre-Dame de París al segle XIX, que podrien haver inspirat Gaudí. L’arquitecte modernista no va viatjar gaire, però això no li va impedir tenir coneixement de les idees estètiques, moviments i artistes europeus com Viollet-le-Duc. 

Entre els dibuixos que s’exposen de l’arquitecte francès hi ha els esbossos d’un cocodril estirat a la rampa d’una escala, que recorda inevitablement al drac del Parc Güell, i un altre de cargols molt similars als que formen part de la decoració de la Sagrada Família. Són figures que va dibuixar l’arquitecte francès quan treballava en la decoració del castell d’Antoine d’Abbadie, situat a Hendaia, al País Basc francès .“Probablement Gaudí no va sentir mai a parlar del castell d’Abbadie, però hi ha una mena d’inspiració formal entre els dos arquitectes que ens ha semblat interessant il·lustrar”, explica Elise Debreuil, comissària de l’exposició.

Gaudí, més enllà del turisme

El Museu d’Orsay ha apostat per donar a conèixer Gaudí per mostrar l’arquitecte català més enllà de la Sagrada Família. “De vegades des de França tenim una imatge d’ell massa caricaturitzada pel gran turisme de Barcelona, que es concentra molt al voltant de la Sagrada Família i la Casa Batlló –sosté Debreuil–. Aquí hem volgut mostrar coses que per al públic francès són menys conegudes. És una redescoberta de l’obra de Gaudí”. 

El visitant entra a l’exposició per una sala decorada amb portes de fusta que pertanyen a la Casa Milà i passa després a una altra sala que mostra com treballava Gaudí. El seu taller es va cremar als inicis de la Guerra Civil, però un vídeo en recrea l’espai. A l’Orsay també s’hi poden veure fotografies del Palau Güell que va fer Eusebi Güell, industrial tèxtil i amic d’Antoni Gaudí. L’aristòcrata va decidir el 1910 exposar a París, al Saló Anual de la Societat Nacional de Belles Arts francesa, fotografies, dibuixos i maquetes d’obres de l’arquitecte per donar a conèixer els seus treballs. Gaudí no va anar a França, però li van arribar les crítiques i les va percebre com un fracàs. El públic i els artistes de l’època no van saber apreciar el seu estil i l’artista no les va encaixar bé. “Hi havia gent que no entenia el seu art. La seva resposta va ser que els francesos no tenien gaire cultura artística”, recorda Isabelle Morin Loutrel, l’altra comissària de l’exposició. 

Imaginació desbordant

El públic francès podrà admirar també l’espectacular reixat de dos batents que Gaudí va fer per a la Casa Vicens, de ferro colat amb formes de fulles de margalló i atzavares, també diferents elements de mobiliari, com cadires de la Casa Calvet i una vitrina de la Casa Batlló, així com elements del trencadís del Parc Güell. “Gaudí tenia una imaginació desbordant. Es diferencia per la seva fantasia. És agosarat –subratlla Morin Loutrel–. Hi ha alguna cosa molt explosiva que no trobem en l’art nouveau a França, i crec que és una qüestió cultural. Aquí som més freds”. 

L’exposició de les obres d’un dels arquitectes catalans més importants en un museu com el d’Orsay de París suposa “una mostra clara del potencial de la cultura i del reconeixement exterior”, va assegurar el president de la Generalitat, Pere Aragonès, que es va desplaçar a París per assistir a l’acte d’inauguració. “És una de les fites més importants de projecció de la cultura catalana al món”, va concloure. De fet, la premsa francesa s’ha fet ressò de l’exposició. El diari Le Figaro parla de Gaudí com un arquitecte que “ha esdevingut al llarg dels anys una de les icones indissociables de Barcelona” i Le Monde el qualifica “d’arquitecte contrarevolucionari”. La mostra, coorganitzada pel MNAC, es podrà veure a l'Orsay fins al 22 de juliol.

stats