Música
Cultura 25/07/2022

Beethoven i el canvi climàtic, la nova combinació explosiva de La Fura dels Baus

El Festival de la Porta Ferrada estrena a l'Estat la nova obra de la companyia, 'Pastoral for the planet'

3 min
Imatge del nou espectacle de la Fura dels Baus, 'Pastoral per la Terra', que es va veure aquest diumenge al festival Porta Ferrada

Sant Feliu de Guíxols“Visc en una lluita constant entre natura i creador. Moltes vegades he maleït aquest últim per exterminar i escalfar la més bella floració”. Aquestes paraules de Ludwig van Beethoven simbolitzen el leitmotiv del nou espectacle de La Fura dels Baus, que es va veure per primera vegada a l’Estat aquest diumenge en el marc del Festival de la Porta Ferrada de Sant Feliu de Guíxols. Titulat Pastoral for the planet i dirigit per Carlus Padrissa, és una versió de la Simfonia núm. 6 de l’alemany que mostra com l’activitat humana ha provocat el canvi climàtic que podria acabar destruint el planeta. De fet, el futur de la Terra va quedar en mans del miler d'assistents, que van escollir quin final volien per a l'obra a través d'una aplicació mòbil.

La Fura dels Baus va estrenar l'espectacle a França el febrer del 2020, just abans que la pandèmia esguerrés la gira que tenien prevista. Dos anys després, Porta Ferrada ha decidit programar-lo per celebrar el 60è aniversari del festival i, a més, ha fitxat Padrissa com a artista resident durant tres edicions (aquesta i les dues pròximes). “Avui voldríem dedicar-l'hi a la Núria Feliu. Alguns diran «home, la Feliu no té res a veure amb La Fura», però ella ens va ensenyar molt i va traduir més de 400 cançons al català, amb aquell accent perfecte. «Paraules, paraules, paraules…»”, va cantar el director des de l’escenari, just després de demanar als assistents que es baixessin una aplicació.

Durant l'espectacle, es projecten diferents audiovisuals tant a les cortines del fons de l'escenari com a les roques del penya-segat del costat.

I és que lluny de demanar que guardessin els telèfons, La Fura va complementar l’espectacle amb tota una sèrie d’informació i dades que anaven apareixent al mòbil a mesura que avançava l’obra. “1856: l’augment del CO₂ provocarà un escalfament global”, recordava l’aplicació quan a l’escenari es podia veure un arbre mort que simbolitzava la Terra, amb cinc ballarins i la soprano belga Sophie Karthäuser mostrant el seu estat agònic per culpa de l’acció humana. I amb l'orquestra Gio Symphonia de fons interpretant la Simfonia núm. 6 de Beethoven, barrejada amb obres de diferents autors com Anton Reicha, Carl Maria von Weber i Fanny Mendelssohn. A més, hi van afegir altres interpretacions musicals, com una jota de les Terres de l’Ebre cantada per un veí de Padrissa i un grup de dones ucraïneses cantant la tragèdia de la guerra –que es va incorporar fa dos anys, abans de l’esclat de la invasió russa–. I, tot plegat, amanit amb projeccions audiovisuals que es podien veure per les cortines del fons de l’escenari de l’Espai Port i per les roques del penya-segat del costat. 

El final, en mans del públic

Després de gairebé dues hores de funció, el colofó final va quedar en mans del públic, que va haver de triar si creia que la raça humana s’acabaria extingint. La majoria va votar pel desenllaç pessimista i aquest és el que es va representar, tot i que després La Fura dels Baus va acabar mostrant també quin seria el futur del planeta si s’aconseguís salvar. Tota una nova proposta trencadora amb l'estil inconfusible de la companyia, que barrejant la música clàssica, l'ecologia i el futur del planeta, es va endur una llarga ovació dels assistents.

stats