Cinema
Cultura Cinema 09/05/2022

Mariano Barroso: "Fer pel·lícules com 'Alcarràs' és l'única manera de lluitar contra el centralisme del cinema espanyol"

El president de l'Acadèmia del Cinema Espanyol defensa la necessitat de programar activitats de la institució a Catalunya

2 min
Mariano Barroso, cineasta i president de l'Acadèmia del Cinema Espanyol

BarcelonaUna projecció de Cinco lobitos presentada per la directora Alauda Ruiz de Azúa i l'actriu Laia Costa inaugura aquest dilluns a la Filmoteca la programació regular de l'Acadèmia del Cinema Espanyol a Catalunya. És la primera vegada en els seus 36 anys d'història que l'Acadèmia espanyola, molt activa a Madrid, organitza activitats de manera estable a casa nostra, una circumstància que el mateix president de la institució, el director Mariano Barroso (Barcelona,1959), assegura que no entén: "No té explicació. Bé, sí que la té: ara mateix estic anant a Alacant en un AVE que triga dues hores, i de Barcelona a Alacant se'n triguen cinc. Amb el cinema passa el mateix".

El segon president català de l'Acadèmia espanyola –el primer va ser Mercedes Sampietro entre el 2003 i el 2006– no té pèls a la llengua a l'hora de parlar del centralisme de la indústria del cinema espanyola. "La realitat és que la major part de les productores, plataformes i canals de televisió són a Madrid, però el talent està per tot arreu, i a Catalunya en concret hi ha un talent i una creativitat fonamentals per al cinema espanyol –diu–. El cinema no té fronteres, però la indústria crea desigualtats". Sobre la creixent concentració de producció a Madrid i la fuita constant de professionals catalans que provoca, Barroso creu que només s'hi pot lluitar "fent pel·lícules com Alcarràs", que tot i tenir com a productora principal la madrilenya Avalon veu com a "essencialment catalana". "Són els cineastes els que, transmetent la seva personalitat i passió pel territori, poden fer que una pel·lícula no estigui tenyida de centralisme", subratlla el director.

El president que va fer viatjar els Goya

L'inici de les activitats a Catalunya de l'Acadèmia espanyola arriba quan el mandat de Barroso està a punt d'acabar ("Fa temps que hi treballem, però a les institucions tot és increïblement lent", justifica ell), però la seva voluntat descentralitzadora és evident en la vocació viatgera dels Goya, que en els últims anys s'han celebrat a Sevilla (2019), Màlaga (2020 i 2021) i València (2022). "Descentralitzar és fonamental. Sembla que tot passi a Madrid, però a Espanya hi ha molts altres llocs i estem en converses amb moltes ciutats", diu.

Una d'elles, per cert, és Barcelona, que va presentar la seva candidatura al març. "Seria meravellós que els Goya tornessin a Barcelona, on ja van ser el 1999, sobretot perquè hi ha poques ciutats amb un auditori que s'ajusti tant a les necessitats de la gala com el del Fòrum –diu–. Però em sembla que per a l'any que ve seria molt precipitat. Tot i que els Goya se celebrin al febrer o març, cal molt de temps per preparar la cerimònia i només fa dos mesos que l'Ajuntament de Barcelona va anunciar la seva disposició". L'any que ve, tanmateix, el discurs a la cerimònia no l'haurà de fer Barroso, sinó el nou president de la institució, que es coneixerà el 4 de juny. S'hi han presentat quatre candidatures, liderades respectivament per la productora Valérie Delpierre, l'actriu Luisa Gavasa, la directora de fotografia Teresa Medina i el director Fernando Mendéz-Leite. Barroso no donarà el seu suport a cap candidatura, però espera "que guanyi algú amb ganes de treballar per a la institució".

stats