CINEMA
Cultura 14/01/2016

L’alcadessa, el cronista i la família dels Gaudí

Ada Colau alerta l’Acadèmia del Cinema Català de l’absència de dones nominades als premis

Xavi Serra
3 min
Foto de família al Palauet Albéniz dels nominats de la pròxima edició dels premis Gaudí, els nous membres d’honor de l’Acadèmia, Ada Colau i la resta d’autoritats.

BarcelonaL’Acadèmia del Cinema Català ja té presentadora per a la pròxima gala del 31 de gener, Rossy de Palma, però de cara a la següent em permeto suggerir un candidat: Jaume Figueras. Ahir, durant l’acte de nomenament dels nous membres d’honor de l’Acadèmia celebrat al Palauet Albéniz, Figueras va ser l’estrella: va corregir en directe el discurs d’Isona Passola, va burxar Mario Gas, va glossar la directora de la revista Fotogramas, Elisenda Nadal, i va fer un discurs d’agraïment tan concís com divertit. ¿On trobaria Isona Passola un presentador tan perfecte per als Gaudí? Jorge de Cominges ho va resumir perfectament: “En Jaume és la cinefília feta carn”. El veterà cronista -que no pas degà de la crítica, subratlla ell- va reconèixer haver sigut crític amb l’Acadèmia en el passat. “Ara que m’han fet membre d’honor he d’admetre que estan fent les coses bé”, rematava murri.

Amb el permís de Figueras, l’altra gran protagonista de l’acte va ser Ada Colau, en la seva primera trobada cara a cara amb el sector del cinema. Sense tallar-se un pèl, la nova alcaldessa de Barcelona va aprofitar per comentar l’absència de nominades fora de les categories de maquillatge, vestuari i interpretació. “No veig dones a les categories de direcció, producció, guió... I això no és culpa dels Gaudí ni de ningú, però ja tocava fer-ho visible”, va assenyalar. Els discursos entranyables de Xavier Trias són cosa del passat, devien pensar molts. Poc després, Colau es feia una foto amb Dani de la Orden, Kike Maíllo i el nombrós equip de Barcelona nit d’hivern. Tots homes, per cert.

Els nous membres d’honor

Més paritat va haver-hi entre els nous membres d’honor de l’Acadèmia, que incorpora l’actriu de teatre i cinema Asunción Balaguer. “No he sentit mai cap ovació com la que rebia l’Asunción cada nit al final de Follies”, recordava Mario Gas, celebrant “la categoria moral, la bondat humana i la professionalitat” de l’actriu. Jaume Figueras també va recordar la professionalitat d’Elisenda Nadal: “Era el segon dia després del naixement del seu fill i era allà, a la clínica, compaginant un número de Fotogramas ”. El publicista Leopoldo Pomés, afònic, va parlar a través de la seva amiga i col·laboradora Teresa Gimpera, que no va deixar passar l’oportunitat de reivindicar-se: “Sempre es diu que Leopoldo Pomés em va descobrir, però no és cert. Vaig ser jo qui el va descobrir a ell!” L’últim membre d’honor, l’exhibidor Narcís Agustí, va ser definit per Edmon Roch com un “empresari al servei de l’espectador”; com Elisenda Nadal, que va traspassar la direcció de Fotogramas al seu fill Toni Ulled, l’ofici d’Agustí continua viu en els seus fills. El cinema és cosa de família, i els Gaudí, familiars com són, celebren les nissagues cinèfiles.

Pel Palauet Albéniz corrien també molts dels nominats: una menuda Inma Cuesta buscant un bon lloc a la foto de família, Natalia Molina defensant la candidatura de Techo y comida, l’equip d’El camí més llarg per tornar a casa escalfant motors per a la festa que faran avui a la sala Zumzeig... Agustí Villaronga, amb la vista posada en els assajos d’ Incerta glòria, era el més sol·licitat pels directors joves com Sergi Pérez i Carles Marques-Marcet. I el muntador d’ Anacleto: Agente secreto, Alberto de Toro, explicava que el director Javier Ruiz era a Madrid rodant un capítol d’ El Ministerio del Tiempo amb guions de Borja Cobeaga i Diego San José. També prepara un treball per a la televisió un dels favorits dels Gaudí, Cesc Gay, que vol rodar una sèrie en clau de thriller. Molt contenta, Sílvia Munt celebrava la doble nominació pel documental La granja del pas i el telefilm El Cafè de la Marina. En la seva anàlisi, a Colau se li va escapar la presència de Munt i altres nominades: Clara Roquet pel curt El adiós, Alba Sotorra pel documental Game over... Però ni tan sols Jaume Figueras es va atrevir a corregir-la.

stats