Cultura 12/05/2021

El Liceu, a la recerca del paradís en la temporada 2021-22

La programació operística inclou obres de Strauss, Britten, Berg, Debussy, Bellini i Mozart

4 min

BarcelonaEl Gran Teatre del Liceu té motius per desitjar que la temporada 2021-22 reflecteixi el renaixement postpandèmic. D'una banda, perquè coincideix amb la celebració del 175è aniversari de la fundació del teatre de la Rambla. De l’altra, perquè l’avanç de la vacunació és bon senyal per al retorn de l’aforament complet al gener i del 20% d’abonats que es van donar de baixa el 2020. D’acord amb aquest estat d’ànim optimista, si no entusiasta, el Liceu ha presentat aquest dimecres una programació que el director artístic, Víctor García de Gomar, lliga amb el fil del paradís, "amb títols que condensen una sèrie de personatges que desitgen un destí millor en el seu propi paradís".

Més enllà de la retòrica conceptual, és cert que la temporada inclou prou reclams perquè l’aficionat se senti en un paradís: grans veus com Anna Netrebko, Piotr Beczala, Matthias Goerne, Sondra Radvanovsky i Sonya Yoncheva; les batutes de Gustavo Dudamel, Simon Rattle, Marc Minkowski, Jordi Savall i René Jacobs, i direccions escèniques de Katie Mitchell, Àlex Ollé i Simon McBurney, entre d’altres. "Després de dues temporades de grans dificultats a causa de la pandèmia, seguim dempeus", ha dit el president de la Fundació de Gran Teatre del Liceu, Salvador Alemany.

La temporada, que tindrà onze òperes escenificades, s’inaugurarà oficialment el 29 de setembre amb l’òpera Ariadne auf Naxos, de Richard Strauss, amb la soprano Iréne Theorin i el tenor Nikolai Schukoff, amb direcció escènica de Katie Mitchell, que torna al teatre barceloní després dels elogis rebuts per Lessons in love and violence. El baríton Matthias Goerne serà el protagonista de dues de les produccions més esperades, i totes dues del repertori del segle XX: l'oratori War requiem, de Britten, amb una proposta videogràfica del fotògraf Wolfgang Tillmans, i un muntatge de l'òpera Wozzeck, d’Alban Berg, que ve del Festival de Salzburg i en què participa l’artista William Kentridge, de qui el CCCB va fer una exposició fa uns mesos. Àlex Ollé, artista resident del Liceu, s’encarrega de la direcció escènica de Pelléas et Melisande. Segons Garcia de Gomar, en aquest muntatge estrenat a Dresden el 2015, Ollé connecta l'òpera de Debussy amb "l’estètica de cineastes com David Lynch i Lars von Trier", i en l’apartat vocal comptarà amb Julie Fuchs i Simon Keenlyside. Ollé també és el responsable de la Norma de Bellini de la Royal Opera House de Londres, que es veurà al Liceu amb un triple repartiment amb Marina Rebeka, Sonya Yoncheva i Marta Mathéu

Mozart serà una presència rellevant en la temporada 2021-22. La flauta màgica arribarà aquesta vegada en una producció de Simon McBurney i amb Javier Camarena debutant en el paper de Tamino. I atenció a la triple corona del mes d'abril i a la manera de festival: Le nozze di Figaro, Don Giovanni i Così fan tutte, totes tres amb direcció musical de Marc Minkowski i direcció escènica d’Ivan Alexandre.

La programació d’òperes escenificades es completa amb dues reposicions. Una és Pikovaia Dama (La dama de piques), de Txaikovski, en el muntatge de Gilbert Deflo que es va estrenar el 2003 i que ara tindrà com a protagonistes Yusif Eyvazov i Sondra Radvanovsky, proclamada la reina del Liceu després de l’exhibició de fa uns dies amb les tres reines de Donizetti. L’altra, el Rigoletto verdià amb la direcció escènica de Monique Wagemakers que es va veure el 2017.

Concerts, recitals i projectes especials

El barroc manarà novament en la programació d’òperes en versió concert (o semiescenificada). René Jacobs debutarà al Liceu amb Orpheus, de Telemann. I William Christie i Les Arts Florissants interpretaran Partenope de Händel. Una de les novetats més interessants de la temporada és l’inici del projecte Rinaldo Alessandrini, que portarà la integral dels Madrigals de Monteverdi al Foyer. Allà mateix Xavier Sabata interpretarà Pierrot Lunaire, de Schönberg. Pel que fa als recitals, n’hi haurà d’Anna Netrebko, Sonya Yoncheva, Piotr Beczala, Javier Camarena i Magdalena Kozena.

Josep Pons seguirà posant reptes a l’Orquestra del Liceu amb un cicle simfònic i la cada vegada més consolidada programació de cambra. A més, es recupera el concert de la Vuitena i la Novena de Beethoven dirigides per Jordi Savall que es va haver de cancel·lar per la pandèmia. I fruit de l'agermanament amb l'Opéra de París, Gustavo Dudamel dirigirà Simfonia fantàstica, de Berlioz, amb l'orquestra del teatre francès al Liceu. En contrapartida, Pons i les formacions del Liceu interpretaran a París el Castell de Barbablava, de Bartók.

Un impuls a la dansa

La dansa ha sigut una de les disciplines artístiques més damnificades per la pandèmia. Per això mateix cal celebrar que el Liceu en programi cinc espectacles, quatre a la sala i un al Foyer, i que llanci un nou abonament de dansa amb un 30% de descompte "per fidelitzar el públic". La programació inclou espectacles que es van haver de cancel·lar, com Giselle, de l’English National Ballet, amb coreografia d’Akram Khan, i De Scheherazade a Yo. Carmen, amb María Pagés i El Arbi El Harti. També hi haurà noves produccions com La Nit de Sant Joan (Soirées de Barcelone), el ballet de Robert Gerhard que arribarà amb una coreografia d’Antonio Ruz. El Ballet del Théâtre du Capitol de Toulouse portarà El trencanous en la versió de Kader Belarbi, i la companyia Preljocaj hi presentarà Winterreise al Foyer.

A més a més, i dins de les activitats complementàries "per amplificar els títols de la temporada", Garcia de Gomar hi ha implicat artistes com el pintor Antonio López, que farà una intervenció a la presó Model a propòsit de Winterreise, i l'escriptora canadenca Anne Carson, premi Princesa d'Astúries 2020, farà un recital poètic al Foyer.

Els números de la temporada 2021-22 del Liceu

El pressupost d’ingressos per a la temporada 2021-22 és de 49,5 milions d’euros, sempre que l’evolució de la pandèmia permeti obrir el teatre al setembre amb el 70% de l’aforament, i a partir de gener de 2022 amb el 100%. Els ingressos propis previstos representen el 52,3% del pressupost i les aportacions de les administracions públiques, el 47,7%. La celebració del 175è aniversari ha sigut declarada esdeveniment d’excepcionalitat interès públic pel govern espanyol. Això atorga avantatges fiscals als patrocinadors i fa que el Liceu esperi un increment en les aportacions d’empreses i mecenes.

D’unes despeses previstes de 45,3 milions d’euros, al projecte artístic s’hi destina el 34% (15,5 milions; la temporada anterior, 14,7 milions). Les despeses operatives de l’estructura (inclòs el Cor i l’Orquestra) representen el 54%. I les despeses generals, el 13%.

Actualment el Liceu té 13.527 abonaments i 9.400 abonats, un 20% menys que la temporada 2019-20. La pandèmia és la causa principal de la davallada. Tres de cada quatre abonats que han deixat l’abonament tenen més de 55 anys, i la meitat superaven el 65. La mitjana d’edat dels abonats és de 63 anys, però la del públic no abonat és de 42 anys. Això fa que la mitjana global sigui de 55 anys.

stats