Cinema

El film català 'Mi vacío y yo', premi especial del jurat a Màlaga, i Laia Costa, millor actriu 'ex aequo' amb Susi Sánchez

La gran triomfadora ha estat 'Cinco lobitos', l''opera prima' de la cineasta basca Alaude Ruiz de Azua

2 min
Una imatge de Laia Costa al film "Cinc lobitos"

La catalana Meritxell Colell ha estat guardonada, en la secció Zonazine, com a millor directora pel seu film Dúo en la 25a edició del Festival de Cinema de Màlaga. Colell reprèn al film la història de la Mònica (Mònica Garcia), la ballarina protagonista de la seva pel·lícula Con el viento. Aquí, però, la protagonista ha deixat el seu petit poble de Burgos i està de gira amb la seva parella pel nord de l'Argentina, on porta un espectacle de dansa. D'altra banda, l'actriu catalana Laia Costa s'ha emportat el premi a la millor actriu. Costa és la protagonista de Cinco lobitos, l'opera prima de la cineasta basca Alaude Ruiz de Azua, un retrat sobre la maternitat que explora també les relacions familiars i la cura dels familiars malalts. El film de la cineasta basca ha sigut un dels grans triomfadors del festival a l'emportar-se la Biznaga de Oro a la millor pel·lícula espanyola, guió i actriu ex aequo per a Costa i Susi Sánchez, que són filla i mare a la ficció. La producció catalana Mi vacío y yo, d'Adrián Silvestre i amb Carlos Marqués-Marcet de coguionista, ha rebut el premi especial del jurat.

Mi vacío y yo va néixer en un taller de cinema que el director Adrián Silvestre (València, 1981) va fer amb un grup de dones trans. La Raphaëlle, la més jove, va fascinar Silvestre per les situacions íntimes que explicava sobre els homes que havia conegut, però sobretot per la manera “màgica” com “posava en paraules les experiències que vivia i el talent amb què després les interpretava”, explicava Silvestre a l'ARA. Amb Raphaëlle va engegar aquest projecte especial a mig camí entre la ficció i el documental que parla d'uns conflictes interns que la Raphi encara experimentava mentre es rodava la pel·lícula. El film recrea diversos episodis que van des de la trobada violenta amb un energumen transfòbic fins a cites satisfactòries o meres transaccions de carn.

En la secció documental, la Biznaga de Plata ha sigut per a la guatemalenca El silencio del topo, d'Anaïs Taracena, i el brasiler Gabriel Di Giacomo ha aconseguit la menció especial del jurat per Memoria sofocada.

L'altra gran triomfadora ha sigut Utama, el debut en el llargmetratge del bolivià Alejandro Loayza, que s'ha emportat el premi a la millor pel·lícula iberoamericana, direcció i música amb una història sobre supervivència.

stats