13/07/2018

Marc Coloma:“En el futur, la carn tindrà impostos i no subvencions”

3 min
Marc Coloma:“En el futur, la carn tindrà impostos i no subvencions”

Amb 26 anys, Marc Coloma diu que tot el que sap ho ha après a “la universitat de la vida” i en el grau que va cursar de publicitat i màrqueting. Nascut a Alella, “al Maresme lliure i tropical”, i descendent d’una família de carnissers i restauradors, l’emprenedor és actualment el CEO de Foods for Tomorrow, una start-up barcelonina que busca “un successor” d’origen vegetal a la carn animal. El producte que han creat ells per a aquest propòsit es diu Heura i, segons explica, és tan “melós que quan carnissers o xefs l’han tastat sense saber-ho, han pensat que estaven menjant algun tipus de proteïna animal”.

SER APETITÓS

Coloma havia nascut per ocupar-se d’un projecte com el que actualment encapçala. Almenys, això és el que es desprèn quan se li pregunta com va arribar a fundar una empresa que vol acabar amb el consum massiu de proteïna animal. “Des que era adolescent, sempre m’he involucrat en moviments socials. Als 16 anys, dirigia el bar del meu institut per finançar les mogudes socials que fèiem amb el moviment estudiantil. Això va fer que, als 18 anys, comencés a coordinar una ONG de drets animals. Des d’allà fèiem campanyes que sortien a mitjans internacionals cada mes i vam aconseguir canviar lleis de països com l’Índia i també de l’Estat... Però va arribar un moment personal meu en què em deia: «M’estic esforçant molt a canviar els hàbits de consum de la societat quan en realitat el que cal a la societat són millors opcions de consum»”, explica Coloma, que concreta que en el camp de la proteïna vegetal faltaven “opcions atractives tant a nivell visual com d’experiència gastronòmica”.

MASSA VAQUES

A partir d’aquella conclusió diu que va emprendre el camí de fundar l’empresa que actualment dirigeix, orientada a “acabar amb el conflicte entre menjar saludable o menjar gustós”. Dins de tot el ventall de sectors alimentaris sostenibles i saludables a millorar, dona a entendre que va escollir el de la proteïna vegetal “perquè utilitzar els animals com a intermediaris per consumir proteïna és el pitjor mètode”. “Per a un quilo de carn de vedella, necessites vint quilos de cereals i llegums”, assenyala Coloma, que es pregunta: si tenim proteïnes en els cereals i llegums “i ens les podem menjar directament, per què hem d’utilitzar un animal?” A banda d’aquesta ineficiència, Coloma també critica que el consum de carn és, “a nivell mediambiental, un dels motors del canvi climàtic”. “Debatem molt com alimentar una població mundial creixent però no parlem del fet que hi ha 1.400 milions de vaques que consumeixen mil vegades més que un humà i que emeten un gas metà que és vint vegades més contaminant que el CO 2 ”.

MILLORANT EL PREU

Al contrari que la carn, Coloma assegura que Heura “és supereficient”: “La seva conversió de soja és del 200%, ja que amb mig quilo de soja creem un quilo d’Heura”. Amb aquestes dades tan definitives, diu que el repte consisteix ara només a posar-ho fàcil a la gent: “Amb el tofu, per exemple, cal un extra de coneixements per marinar-lo, preparar-lo i que quedi bo”, reflexiona per defensar que calia una “nova generació” de proteïna vegetal. No obstant, el canvi no arribarà al mainstream si no venç l’escull del preu, que a hores d’ara està al voltant dels 25 euros el quilo, una qüestió en la qual afirma que estan “treballant” i que farà efecte “d’aquí dos anys”, quan podria arribar “al voltant dels 16”. El que farà que això canviï, explica, són diversos factors: que alguns supermercats deixin de “marginar aquests productes”, que la gent faci el canvi “i les empreses els segueixin” o el fet que “la carn començarà a tenir uns impostos afegits i no subvencions com fins ara”. “L’impacte del consum actual de carn és massa gran per obviar-lo”, conclou.

stats