Un artefacte barroc impacta a L'Auditori
Pol Roig, Dani Espasa, David Albert i estudiants de l'Esmuc creen un espectacle a partir de la novel·la 'Concierto barroco', d'Alejo Carpentier
BarcelonaConcierto barroco (1974), la fascinant novel·la del cubà Alejo Carpentier, és la guspira que va encendre la imaginació del músic David Albet, fundador del conjunt BCN216 i professor de l'Esmuc. "Fa quatre o cinc anys em vaig retrobar amb el llibre a la biblioteca d'un amic. El vaig rellegir i em van venir ganes de fer-ne un artefacte escènicomusical, que amb la música antiga com a excusa fos un viatge amb salts temporals des de la Venècia del segle XVIII fins a Wagner, Louis Armstrong i una peça electrònica de Júlia Soler", diu Albet. La guspira es va escampar. El primer a rebre la trucada va ser l'escenògraf Pol Roig, que justament era a Venècia, la ciutat on Carpentier va imaginar una trobada entre Vivaldi, Händel i Scarlatti. "Acabava de visitar l'Ospedale della Pietà de Vivaldi", recorda Roig meravellat per la coincidència. Quan la flama va començar a agafar forma, de seguida s'hi va apuntar el músic Dani Espasa, director del conjunt Vespres d'Arnadí. "Em veig molt retratat en el llibre, i està ple de referències musicals", explica Espasa.
Tot plegat culmina en un espectacle, titulat també Concierto barroco, que es representa a L'Auditori de Barcelona els dies 14 i 15 de novembre, dins del cicle Escenes. Una de les particularitats d'aquest "artefacte" és el caràcter docent: els músics que hi intervenen són alumnes de l'Esmuc (també hi ha dos exalumnes): una petita orquestra de corda de noies, a més de percussió, arpa, trompeta, clavecí, la soprano Montserrat Seró i els actors Mamadou Diallo i Rubén Jiménez Rosco. "És un treball de formació que equival a 45 hores de classe, i els crèdits corresponents", detalla Albet.
La novel·la és "un detonant" a partir del qual Albet, Roig i Espasa plantegen un joc, "una acció teatral", en què la música, sobretot l'ostinato barroc, és el fil conductor necessari. "Moltes músiques, del barroc al blues, parteixen d'una fórmula harmònica que tothom reconeix; patrons rítmics presentes també als segles XX i XXI", diu Espasa, que porta el joc més enllà de "la zona de confort" dels músics. "Els alumnes del departament de clàssica i contemporània hauran de tocar Wagner amb instruments antics, i el trompetista tocarà jazz, clàssica i barroc", diu Espasa.
Tal com explica Roig, el llibre de Carpentier comença amb el Carnaval de Venècia, i a l'espectacle Concierto barroco van de la música popular a la culta, de l'europea a l'americana". I a l'escenari despleguen una mena de gabinet de curiositats en què es produeixen "relacions inesperades".