Música
Cultura  /  Música 02/08/2022

El Quartet Gerhard pilota "el Transsiberià" de Xostakóvitx

El conjunt afronta la integral de quartets de corda del compositor rus al Festival de Torroella de Montgrí

2 min
El Quartet Gerhard en una imatge d'arxiu al Palau de la Música.

Barcelona“Xostakóvitx és un dels compositors clau de la història del segle XX juntament amb Bartók. Té un corpus de quinze quartets impressionant i no podíem dir que no”, explica Miquel Jordà, viola del Quartet Gerhard. No podien negar-se a la proposta que els va fer la Quinzena Musical de Sant Sebastià d’interpretar la integral dels quinze quartets de corda del compositor rus Dmitri Xostakóvitx (1906 -1975). “Una proposta així no arriba dos cops a la vida”, afegeix Jordà. Tanmateix, el Festival de Torroella de Montgrí ha seguit el camí de la cita basca i també acull la integral a càrrec del Quartet Gerhard. L’aventura comença aquest any amb dos concerts a l’Auditori Espai Ter de Torroella aquest dimecres (amb els quartets número 5 i 3) i el 17 d’agost (l’1, el 6 i el 9), i continuarà els dos anys següents.

“Tenim molta sort perquè dos festivals de la talla dels de Sant Sebastià i Torroella es comprometin a encarregar-nos aquesta integral. Podem estar molt orgullosos i treure pit dels festivals i els promotors que s’atreveixen a fer coses que fa deu anys nosaltres no sabíem que faríem”, diu Jordà per telèfon des de Tarragona, on és la nova seu del Quartet Gerhard després de molts anys instal·lat a Berlín. “Feia temps que volíem tornar, i arran de la pandèmia vam pensar que era el moment perquè ens van cancel·lar tots els concerts de fora i, en canvi, els d’aquí es van mantenir”, explica Jesús Miralles, el violoncel·lista de la formació que completen Jordà i els violinistes Lluís Castán i Judit Bardolet. 

Per fer una integral “has d’estar preparat i has de tenir una base sòlida”, admet Jordà. El Quartet Gerhard la té, gairebé tretze anys després de la seva formació i amb un recorregut artístic que inclou altres reptes com el cicle dels quartets de Mozart dedicats a Haydn. I ara s’enfronten a Xostakóvitx, un compositor que només havien tocat tangencialment, tot just “un parell de quartets”. “Tocant Xostakóvitx t’adones que està a l’Olimp dels compositors. Té un llenguatge molt personal i al mateix temps interpel·la personalment el públic de qualsevol edat, l’atrapa d’una manera molt forta”, assegura Miralles. “La seva música és molt directa, no hi ha perfum. Arriba tal com raja. Com Schubert, escrivia molt de pressa”, diu Jordà.

“Un trencadís”

Xostakóvitx va escriure els quinze quartets de corda entre el 1938 i el 1974, un arc temporal que permet resseguir la seva evolució com a compositor des del període immediatament posterior a la gran purga estalinista fins a pràcticament el final de la seva vida, passant per la Segona Guerra Mundial i la convulsa relació amb els diferents lideratges soviètics. “És molt interessant submergir-se en aquests quartets. Per a mi és com fer el Transsiberià”, diu Jordà, que compara l’autor rus amb “un escultor” que treu i posa matèria, que va “incrustant petites coses a la música”, com si fes “un trencadís”. "I cada quartet és un món, amb el mateix llenguatge però utilitzat d'una manera molt variada", afegeix Miralles.

stats