IN MEMORIAM
Cultura 27/02/2015

10 obres memorables de Rosa Novell

La seva trajectòria com a actriu i directora està plena de grans personatges, grans directors i grans textos, des dels clàssics grecs fins a l’univers avantguardista de Joan Brossa

Antoni Ribas Tur
4 min
'El misantrop' / DAVID RUANO

Bareclona1. ‘Les troianes’: el debut com actriu

El primer director amb què va treballar Rosa Novell va ser Joan Lluís Bozzo, al debut de l’actriu al teatre amb una versió de 'Les troianes', d’Eurípides, muntada el 1974 a l’Aula de Teatre de la Universitat Autònoma de Barcelona. 'Les troianes' va significar el primer paper de Novell als escenaris i també la primera de moltes tragèdies i obres clàssiques que va fer al llarg de la seva carrera com actriu i com a directora. L’ultima, 'Els missatgers no arriben mai', de Biel Mesquida, es remunta al 2012. A més de dirigir Pepa López i Anna Ycobalzeta, Rosa Novell va interpretar el paper de Clitemnestra. El 1992 havia participat en el muntatge d’'Edip, rei', de Sòfocles, a les ordres del director Mathias Langoff i el 2000 va formar part del repartiment del muntatge que Joan Ollé va fer de 'Fedra', de Jean Racine.

2. ‘Quiquiribú’: Brossa i Fabià Puigserver

De fer un clàssic a submergir-se en el repte de muntar una obra avantguardista. Dos anys després de 'Les troianes', Rosa Novell es va posar a les ordres de Fabià Puigserver a 'Quiquiribú', de Joan Brossa. Aquella obra també va suposar l’inici d’una intensa relació de Rosa Novell amb el teatre del poeta: el 1998 va dirigir l’obra 'Olga Sola' –va ser premi de direcció de la Crítica– i deu anys més tard va tornar-hi, al TNC, amb El dia del profeta, format per un conjunt d’escenes profundament crítiques amb el franquisme i l’Església.

3. ‘Els dies feliços’: el gran repte de ser Winnie

El dramaturg i director José Sanchis Sinisterra és una figura clau en els dos grans monòlegs que va interpretar Rosa Novell: el 1984 la va dirigir a 'Oh, els bons dies!' de Samuel Beckett, una obra a la qual només s’enfronten les actrius més bregades. Després de posar-se dins la pell de la Winnie, l’any 2000 Rosa Novell va interpretar Molly Bloom, la dona del protagonista d’Ulisses, de James Joyce, a 'La nit de Molly Bloom', un monòleg sorgit de l’adaptació que Sanchis Sinisterra va fer del darrer capítol de la novel·la. L’espectacle ha quedat com una de les fites de la carrera com actriu de Rosa Novell.

4. ‘Restauració’: Mendoza debuta al teatre

Novell va ser una de les figures clau de l’obra dramàtica d’Eduardo Mendoza, sobretot com a directora. El 1991 va formar part de 'Restauració', la primera obra teatral de Mendoza, en català i en vers. El director del muntatge va ser el prestigiós Ariel García Valdés, amb qui Novell havia treballat a 'L’intercanv'i, de Paul Claudel, i després hi tornaria a 'La plaça dels herois'.

5. ‘La marquesa Rosalinda’: el Premi Nacional

El director francès Alfredo Arias va debutar a l’Estat el 1988 amb una obra còmica, 'La marquesa Rosalinda', de Ramón María del Valle-Inclán, i va confiar el paper protagonista a Rosa Novell. L’actriu va ser reconeguda amb el Premi Nacional d’interpretació per aquesta actuació i la d’'Elsa Schneider' de Sergi Belbel.

6. ‘La Senyora Florentina i el seu amor Homer’: el pes dels grans autors

Mercè Rodoreda ocupa un lloc important en la carrera de Rosa Novell, per partida doble. L’actriu va ser guardonada el 1995 amb el Premi de la Crítica per la seva actuació a una de les obres teatrals de l’escriptora, 'La Senyora Florentina i el seu amor Homer', dirigida per Mario Gas. Prop de quinze anys després, el 2008, Rosa Novell va interpretar un dels grans personatges de l’obra de Rodoreda, Teresa Goday, a 'Un dia. Mirall trencat', la versió teatral de la novel·la que van fer Ricard Salvat i Manuel Molins.

7. ‘Maria Rosa’: el debut en la direcció

L’arribada de Rosa Novell al camp de la direcció va ser de nota: Maria Rosa, un dels obres més emblemàtiques d’Àngel Guimerà, adaptada per un altre dels grans noms del teatre català, Josep Maria Benet i Jornet. La crítica va destacar la interpretació de l’actriu protagonista, Rosa Renom, i va aprovar la direcció de Rosa Novell.

8. ‘La dona justa’: la Marika de Márai

L’autor de l’adaptació teatral de 'La dona justa', de Márai, també va ser Eduardo Mendoza, i va mantenir els tres monòlegs de la novel·la. Novell va fer el paper de Marika, una dona casada enganyada pel seu marit, i va definir l’obra “com el llarg viatge de la soledat fins trobar-te a tu mateix i reconciliar-te”. “Cada vespre penso que li explico la meva vida a una amiga que fa temps que no veig: una història d’amor, desamor, gelosia i mort”.

9. ‘El misantrop’: una Arsinoé renovada

El francès George Lavudant és un dels directors amb qui més va treballar Rosa Novell. La darrera vegada els va tornar a reunir, el 2011 al TNC, Arsinoé, un dels personatges d’'El misantrop', de Molière. Arsinoé és una dona mesurada que en origen complia la funció d’equilibrar el text. En canvi, en mans d’un actriu com Rosa Novell agafa un relleu i uns matisos insospitats.

10. ‘L’última trobada’: l’ádeu als escenaris

Márai també és l’autor amb què Rosa Novell va pujar a l’escenari per darrera vegada, per interpretar la majordoma de 'L’última trobada' a les ordres d’Abel Folk. “Desitjava tornar a un escenari com fos”, va dir l’actriu amb motiu de l’estrena.

stats