Un passeig pel Born abans de ser arrasat

Una nova aplicació permet descobrir racons inèdits i edificis i carrers desapareguts de la Ribera

Viatjar en el temps és una fantasia que ha seduït la humanitat des de temps pretèrits. La màquina del temps que imaginava l'escriptor H.G. Wells encara no existeix i continua sent impossible conèixer el futur –el que descobria el protagonista de la novel·la de Wells era poc reconfortant–. Però sí que és factible viatjar virtualment al passat. Fa tres anys l'Ajuntament de Barcelona ja va presentar una aplicació que feia visible la Barcelona romana del segle III en 3D. Ara n'acaba de publicar una altra, Born 3D ('Barcelona 1700: del jaciment al barri de la Ribera'), que permet descobrir racons inèdits del jaciment i del barri de la Ribera. Amb un dispositiu a la mà i gràcies a la geolocalització es pot recórrer una Barcelona que ja només pot existir virtualment: els carrerons estrets del 1700, la muralla de la ciutat medieval, el Palau de Mar, on va viure Carles d'Àustria, el portal de Mar i la impressionant rampa que s'hi va construir al segle XVIII, el campanar de Santa Clara, la casa de la Bolla, on es recaptaven els impostos, una peixateria sorprenent o els molins que hi havia a l'actual Parc de la Ciutadella. Qui vulgui aprofundir en la vida i els establiments de la Barcelona de principis del XVIII ho pot fer amb les fitxes que ofereix l'aplicació.

"Amb l'aplicació es pot accedir a tots els racons on no es pot arribar de forma física i tafanejar llocs que habitualment són inaccessibles", explica Eugènia Bort, restauradora del Born Centre de Cultura i Memòria (EBCC). L'aplicació també permet visualitzar tot allò que s'ha perdut: "A totes les cases de veïns hi havia escales de cargol, però amb les rehabilitacions es van perdre totes, ara només en deuen quedar tres o quatre", diu Anna Molina, responsable de l'equip tècnic de recerca i de continguts històrics d'EBCC. Born 3D també mostra com, malgrat que bona part del "quarter de mar" (l'actual barri de la Ribera) va ser arrasat, la vida va continuar fora: "No tan sols expliquem un jaciment, sinó que també expliquem Barcelona i imaginem la seva vitalitat", assegura Reinald González.

L'aplicació restitueix les façanes de les cases i els establiments, però no és una recreació a l'estil Walt Disney: "El rigor ha prevalgut per sobre tot, tot el que hem dibuixat ho sabem per fonts escrites o arqueològiques. Aquest és el primer producte de molts altres de digitals que farem per tal de comunicar i explicar millor el Born com a conjunt arqueològic", assegura Carme Miró, responsable del Pla Bàrcino de l'Ajuntament de Barcelona. L'aplicació obre una finestra a totes les troballes que s'han fet al Born en les excavacions arqueològiques: "Ho hem dividit en aigua, joc, comerç i guerra, i hem col·locat els objectes allà on van ser trobats", detalla Toni Fernández, director de les intervencions arqueològiques del Born.

Born 3D, que s'ofereix en quatre idiomes i és gratuïta, fa visible la transformació urbana de Barcelona i la importància que va tenir el barri de la Ribera com a centre de poder econòmic, l'arquitectura o la vida a l'antic mercat que va construir Josep Fontseré el 1871, i permet navegar pel jaciment i la Ribera del 1700. Una de les dificultats més grans, segons els responsables del projecte, ha estat escanejar el jaciment: són 8.000 metres quadrats i més de 5.000 milions de punts d'informació. "Pot utilitzar-ho des d'un infant fins a persones que volen aprofundir en la història del jaciment i de la Ribera", asseguren els responsables.