Troben una pintura inèdita de Lola Anglada sota un dels seus quadres
L'artista va clavar 'Noies a la vinya' al bastidor de 'Dona amb llimones'
BarcelonaDe Lola Anglada (Barcelona, 1892 - Tiana, 1984), se'n conserven una trentena de pintures. Algunes d'inacabades, però cap és tan sorprenent com Noies a la vinya. Quan el 2021 les tècniques del Laboratori de Conservació i Restauració de la Diputació de Barcelona la van revisar per prestar-la al Vinseum de Vilafranca del Penedès, l'emmarcador els va fer una revelació que les va deixar de pedra: a sota hi havia una altra pintura. És a dir, Anglada va clavar Noies a la vinya al bastidor d'un altre quadre, ara titulat Dona amb llimones, que ha sortit a la llum aquest dijous.
"La troballa va ser totalment casual. Aleshores ho vam parar tot i vam portar la pintura al laboratori de conservació i restauració", recorda la restauradora Núria Fernández. "Noies a la vinya és del 1918 i no sabem si Dona amb llimones és anterior o posterior, ni per què la va tapar —explica—. Potser per l'època que li va tocar viure, Anglada havia d'aprofitar molt els materials. Al fons historicoartístic de la Diputació de Barcelona tenim uns 2.500 dibuixos i el revers de molts d'ells està aprofitat, fins i tot hi ha dibuixos guixats. Però eren dibuixos de treball per fer il·lustracions. En el cas de Noies a la vinya potser va voler aprofitar el bastidor de l'altra, però no ho podem saber".
Com que Dona amb llimones no està signat, per certificar-ne l'autoria la Diputació de Barcelona va encarregar un estudi estilístic a la doctora Montserrat Castillo, experta en l’obra pictòrica de Lola Anglada; i un estudi analític a la doctora Núria Guasch, del Grup de Recerca en Conservació-Restauració del Patrimoni de la UB. Els resultats d'aquest últim va ser concloents: els materials eren els mateixos.
Dones i infants com a figures principals
A l'anàlisi comparativa de Dona amb llimones amb unes altres obres d'Anglada dels fons de la Diputació van trobar unes característiques comunes en totes, com ara els tons pastel del cromatisme i elements com les llimones, entre els trets mediterranis de les seves obres. També coincideix el fet que la figura principal de moltes d'elles són dones, nens i nenes. Més concretament, en el cas de les dones, les models sovint eren les germanes d'Anglada o ella mateixa. Són figures que solen tenir unes faccions molt fines, molt marcades, els cossos són voluminosos i sovint estan una mica de biaix.
Després de separar les dues pintures, les tècniques van muntar Noies a la vinya en un nou bastidor i van intervenir Dona amb llimones amb estudis amb diferents variacions lumíniques. Així van poder observar que la pintura havia romàs intacta des del moment de la creació i també que en diferents parts del quadre hi ha detalls del dibuix preparatori de l'artista. De fet, aquestes línies són visibles a simple vista. "Això ens dona pautes per pensar que no va acabar l'obra", diu la restauradora del quadre, Rosa Gasol. "Està pràcticament acabada, però no està finalitzada. Si mirem les mans, la factura de la dreta és més acabada, més treballada, i la de l'esquerra només està esbossada amb unes pinzellades", explica. Pel que fa a la conservació, Gasol va estabilitzar la pintura i va omplir algunes petites llacunes que hi havia per fer-la llegible. Després de la presentació, Dona amb llimones tornarà a les reserves de la Diputació, a disposició dels equipaments, sobretot els de la Xarxa de Museus Locals que la vulguin demanar per exposar-la.