Embargar el MNAC i vigilància dels murals les 24 hores, les mesures que demana Vilanova de Sixena
L'advocat de l'ajuntament aragonès, Jorge Español, ha presentat un escrit al jutjat de primera instància d'Osca amb mesures preventives
BarcelonaEls arguments del patronat del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), que dilluns va al·legar la impossibilitat tècnica per fer el trasllat dels murals de Sixena i va obrir la porta als tècnics aragonesos, han encès l'advocat de Vilanova de Sixena. Jorge Español considera que és un "desafiament en tota regla" i ha presentat un escrit al jutjat de primera instància d'Osca demanant mesures preventives que assegurin l'execució de la sentència.
Segons l'ACN, a l'escrit es demana l'embargament dels béns del MNAC fins que no es faci efectiu el retorn. Español xifra el valor de les pintures en mil milions d'euros i es planteja un embargament per un mínim de 150 milions. L'escrit també demana que el jutjat estableixi un dispositiu de vigilància de les pintures per part de les forces públiques les "24 hores del dia" i que es tanquin les sales del museu on s'exposen les pintures murals.
Español fa una llista de demandes. Exigeix les actes i informes de la reunió del patronat. També demana que el museu faci una llista de béns susceptibles de ser embargats o bé recursos econòmics. Demana el lliurament de tota la documentació necessària per al "desmuntatge" i l'aïllament de les sales. Fins i tot demana al jutge que adverteixi els responsables de l'equipament que incorreran en un delicte de desobediència en cas que no s'assumeixin les mesures preventives.
L’advocat de Vilanova de Sixena diu que una vegada s’hagi exhaurit el termini de vint dies per complir la sentència, preveu presentar al jutjat número 2 d’Osca la instància per demanar-ne l’execució forçosa.
Els primers calendaris per traslladar els murals
D'una altra banda, la Generalitat ha retirat de l'acta de la reunió de treball del grup de tècnics catalans i aragonesos al MNAC les referències a la fragilitat dels murals de Sixena, segons recull l'ACN de fonts del govern aragonès. Així mateix, les mateixes fonts especifiquen que no han signat cap document i apel·len a la discreció. Amb tot, en les reunions ja es parla de calendari per al trasllat i el debat se situa al voltant de nou mesos, una data que l'Aragó veu massa llunyana. "No estem d'acord amb els terminis plantejats perquè poden ser menors. No s'ha de dilatar el compliment de la sentència", ha assegurat aquest divendres en unes declaracions la vicepresidenta aragonesa, Mar Vaquero, que creu que es poden agilitzar els terminis per licitar i adjudicar el trasllat de les pintures. Des de la Generalitat no han fet declaracions, i el dia 26 de juny s'acaba el termini per presentar l'incident d'execució de la sentència davant el jutjat número 2 d'Osca.
Aquest divendres a la tarda, el MNAC ha emès un comunicat en què explica que, "donant continuïtat a la informació facilitada pel Patronat el passat dilluns", volen informar que "els acords establerts s’estan desplegant amb tota normalitat i la màxima celeritat". "S'ha constituït de forma immediata el grup de treball integrat per personal especialitzat de les tres administracions, el museu i amb la participació del Govern de l’Aragó, que ja ha efectuat dues sessions de treball al Museu. D’altra banda, es presentarà de forma imminent en seu judicial una incidència d’execució, tal com estava previst", diu el MNAC.
"Cal recordar que totes les accions que s’estan portant a terme es produeixen en el marc de l’execució d’una sentència judicial ferma. Finalment, recordem que totes les informacions sobre aquesta qüestió només es realitzen a través dels canals oficials i d’aquest Patronat", afegeix el MNAC.