Patrimoni
Cultura 29/06/2022

La Pedrera entra al metavers

L'edifici de Gaudí estrena una visita pionera amb les ulleres Microsoft HoloLens 2

2 min
Pètals virtuals sortint d'una paret de La Pedrera durant la visita La Pedrera Magical Vision

BarcelonaLes experiències de realitat augmentada són cada vegada més habituals en els edificis patrimonials, així que no és fàcil deixar-les passar per alt perquè es corre el risc de quedar enrere. A la Pedrera hi arriben ara amb La Pedrera magical vision, una proposta pionera i al mateix temps “subtil i poètica”, com diu la directora general de la Fundació Catalunya La Pedrera, Marta Lacambra. La Pedrera magical vision és la primera visita cultural de l'Estat que fa servir la tecnologia de les ulleres hologràfiques Microsoft HoloLens 2 i permet que els visitants puguin interactuar amb l’edifici i fer sortir pètals de flors de mil i un colors acariciant una paret. També poden construir un arc catenari amb maons i descobrir alguns dels secrets i curiositats en un reguitzell de zepelins evocadors dels que sortien a les burles de l’edifici, com ara que Maria Schneider i Jack Nicholson van rodar a la Pedrera unes escenes de la pel·lícula de Michelangelo Antonioni El reporter (1975). I que entre els veïns històrics de l’edifici hi ha el notari Ramon Maria Roca Sastre i els seus fills, el pintor Josep Roca Sastre i la periodista i escriptora Elvira Roca Sastre. “El nostre objectiu és construir experiències per oferir noves mirades al voltant de l’art, la bellesa i el patrimoni”, explica Lacambra sobre una iniciativa que és fruit de la col·laboració de la fundació amb la nova divisió Laie Culture Experience i que té un preu de 18 euros.

La Pedrera magical vision té la particularitat que és una proposta mixta, és a dir, hom pot contemplar els detalls de l’interior de l’edifici i al mateix temps fer el corregut virtual. “La tecnologia se suma a la cultura, no la tapa”, afirmen des de la fundació. La visita està muntada en una part de l’entresol de la Pedrera que fins ara estava tancada al públic, i la guia és una puput virtual inspirada en la que hi ha en un dels balcons de forja. L’aforament és de quinze persones cada quart d’hora, perquè els visitants puguin fer-la sense aglomeracions. El recorregut està dividit en sis àmbits, al primer dels quals una finestra cobra vida per explicar com el passeig de Gràcia era la gran avinguda de moda de la Barcelona de l’època. Igualment cobren vida uns marcs aparentment buits d’una altra paret per presentar els primers propietaris de l’edifici, Roser Segimon i Pere Milà, i com es van conèixer. També es posa l’edifici en context i “s’entra dins la ment de Gaudí”, que quan va començar a treballar en la Pedrera tenia més de cinquanta anys i havia arribat al cim de la seva trajectòria. La Pedrera va ser l’últim edifici civil que va fer abans de concentrar-se absolutament en les obres de la Sagrada Família.  

Un altre dels aspectes arquitectònics de l’edifici que aborda la visita és la innovació que va suposar en el moment de la construcció el mur cortina de la façana, encara que sigui d’un material pesant com la pedra en lloc de les de vidre posteriors, i com a curiositat s’explica que la façana està construïda amb uns 6.000 blocs de pedra. Les possibilitats que donen les eines digitals semblen infinites i també és possible dibuixar amb el dit damunt els falsos sostres d’una de les sales.

stats