08/09/2015

La recuperació del públic teatral s’encalla a l’1%

4 min
La gala Catalunya aixeca el teló es va celebrar de nou al Gran Teatre del Liceu.

BarcelonaSi la temporada passada havia de ser la de la represa del teatre, males notícies: el sector només ha aconseguit recuperar un 1,26% del públic i un 7,28% de la recaptació perduts en la fatídica temporada 2012-2013, en què es van estavellar amb caigudes del 19% de la caixa i el 25% dels espectadors. Es tracta d’un increment de públic fins i tot inferior al del curs anterior (3%), però que, tot i així, permet dir al president de la patronal catalana Adetca (l’Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya), Xavier Marcé, que “fa dos anys que el sector s’està recuperant”: “Hem entomat la crisi, no l’hem eixugat de manera definitiva. Sabem on som i prendrem mesures per poder dir que no tornarem a baixar i recuperarem el públic perdut”, afirmava ahir al migdia abans del dinar de germanor dels directors de teatres, el mateix dia que se celebrava la gala Catalunya aixeca el teló.

En xifres absolutes, el sector teatral va assolir la temporada passada 2.443.345 espectadors (30.473 més que el curs anterior) i una recaptació de 57,6 milions d’euros. L’increment de 3,9 milions d’euros de facturació es pot atribuir directament a l’èxit dels musicals que van obrir la temporada, com Mar i cel, Polònia i Sister Act. No només són els muntatges més vistos -un 25% del total del públic prové dels musicals-, sinó que, a més, tenen el preu de les entrades més alt, i això es nota a la caixa. El preu mitjà del musical ha sigut de 32,64 euros l’entrada, mentre que a les sales de petit format queda per sota dels 11 euros i a les grans per sota dels 20 euros.

El problema de l’estiu

El president de l’Adetca va assenyalar quatre reptes sine qua non per tornar a aixecar el cap. En primer lloc, el clàssic: “Que l’IVA torni a una xifra normal i, si pot ser, més baixa que la que teníem”, va dir. A més d’estar lluny de l’estàndard europeu, l’IVA al 21% posa en perill les companyies i fa perdre el 40% de la capacitat de reinversió de les empreses. Això esperen solucionar-ho amb les eleccions espanyoles, perquè tots els partits, excepte el PP, s’han compromès a rebaixar la taxa.

En segon lloc, el sector necessita més públic: “La vella xifra dels 3 milions d’espectadors no l’hem oblidada, i la volem aconseguir tan aviat com puguem”. El 2011-2012 ja es van fregar els 2,9 milions d’espectadors, una fita que tres anys després sembla inabastable. En tercer lloc, Marcé va assenyalar un problema greu que demostren les xifres: a partir del maig cau el consum teatral i pràcticament toca terra a l’agost. De fet, la temporada passada començava millor que l’anterior, però la davallada d’espectadors del maig al setembre ha fet minvar la recuperació. “No ens sabem adaptar al canvi d’hàbits del públic, ni trobem sintonia amb l’espectador no català”. L’Adetca vol treballar de bracet amb Turisme de Barcelona per buscar nous nínxols i no deixar la 25a ciutat amb més turisme del món pràcticament sense teatres oberts a l’agost.

Finalment, el president de la patronal va plantejar la necessitat que les polítiques d’ajuts públics s’ampliïn també a espectacles que tinguin vocació comercial i no només els de més risc i d’autors del país. “S’han de fer noves mesures adaptades a objectius i realitats”, va advertir, a més de demanar més suport per als teatres públics i admetre que la Generalitat ha firmat convenis estables, un fet insòlit a l’Estat, on la inversió és “altament patètica”. “Això no serà un miracle. Sense aquests instruments la recuperació serà més lenta”, va afirmar.

La força dels ‘petits’

Les 65 sales de teatre de Barcelona han mantingut el nombre de funcions, però han rebaixat l’aforament -han posat menys entrades a la venda-. L’ajustament d’oferta i demanda, que és accentuat en sales com la Biblioteca de Catalunya, el Mercat de les Flors i el Teatre Lliure, ha contribuït a augmentar l’ocupació tres punts, fins al 57,58%. Continuen regnant l’autoria catalana (61%) i el teatre de text (52%) i el català és present en la meitat dels espectacles. El teatre infantil continua patint: el seu públic baixa un 24% i la recaptació un 43%,

Si bé les sales de petit format només atreuen 327.473 espectadors i uns 3 milions de recaptació, fan més espectacles i tantes funcions com els grans. Marcé va dir que aquests espais que “asseguren el relleu generacional” van “com un tro”, perquè han crescut un 6% els espectadors i un 10% la recaptació. Àlex Casanovas va dir en nom dels artistes que ells també “s’han ajustat el cinturó” en els últims anys, i ara més que mai necessiten unes “condicions laborals justes”.

300 artistes ‘aixequen el teló’ entre petons

El teatre va aconseguir ahir fer-se un lloc al prime time de TV3 per projectar-hi la 14a gala Catalunya aixeca el teló, enregistrada una hora abans. El Liceu va ser l’escenari, de nou, de l’espectacle que comprimeix els principals títols de la temporada que ve, sobretot amb actuacions en directe ( Mamma Mia!, El Petit Príncep, Fang i setge, Van Gogh ) i alguns vídeos de tràmit, per no deixar fora ningú. L’amor va ser el leitmotiv de l’acte, amb petons a l’aire de desenes de cares conegudes i poca dosi reivindicativa. Clara Segura i Bruno Oro van tenir el difícil repte que fos àgil i televisiu, amb 300 artistes fent rècord de participació a escena, mentre a platea hi havia el conseller Ferran Mascarell i l’alcaldessa Ada Colau.

stats