Cultura 04/01/2016

El Tantarantana estrena l'any enterrant l'Imperi Romà amb 'Ròmul, el Gran'

L'actriu Marta Domingo debuta en la direcció amb la jove companyia Els McGregors Teatre i el clàssic de Friedrich Dürrenmatt

Núria Tarragó
2 min
El repartiment de 'Ròmul, el Gran'. / TEATRE TANTARANTANA

BarcelonaEl Teatre Tantarantana de Barcelona estrena aquest dijous la seva primera proposta de l'any: 'Ròmul, el Gran' és el segon muntatge d'Els McGregors Teatre que, en aquesta ocasió, dirigeix Marta Domingo i que compten amb la col·laboració d'altres incorporacions sobre l'escenari, com Oriol Guinart, protagonista de l'obra. Deu actors interpreten quinze personatges diferents en aquest espectacle sobre la caiguda de l'Imperi Romà que es podrà veure fins el 17 de gener.

La companyia Els McGregor Teatre proposa una reflexió al voltant de la societat, la humanitat i el poder a partir del text del dramaturg suís Friedrich Dürrenmatt, que situa l'acció en el context de la caiguda de l'Imperi Romà. L'actitud de l'emperador Ròmul, que aposta per la pau i no vol combatre l'amenaça d'invasió germànica, planteja la necessitat de “deixar que el sistema s'enfonsi per canviar i començar de nou”, però ho fa des d'una “aparent indiferència” donada la seva obsessió per la cria de gallines, que són el leitmotiv de l'espectacle.

El text permet explotar registres diferents i “mantenir un equilibri” entre la reflexió i la farsa. Com explica la directora, el text també estableix paral·lelismes amb la situació política actual i amb el context històric en què va néixer, l'Alemanya de l'any 1949, després de la Segona Guerra Mundial. Fa referència a “canvis polítics que comporten conseqüències inevitables”, als propis “límits del sistema” i a la “lluita contra la condició humana”, ja que, com diu l'actor que interpreta aquest frívol personatge, les decisions de Ròmul “conviden a plantejar-se si cal seguir fent el vol la majoria”.

Segons Domingo, “Ròmul acaba sent un màrtir”, tot i que l'espectador pot qüestionar les seves decisions al llarg de l'obra, ja que és un personatge canviant als ulls del públic. Però la seva actitud no es basa en un “no fer res” sense arguments, sinó que és plenament conscient que per canviar el sistema, primer és necessari deixar que caigui per ell sol.

Després de quinze anys dirigint els treballs dels alumnes de l'Aula de Teatre de la UPF, Marta Domingo debuta professionalment en la direcció al costat d'una companyia emergent formada per actors i actrius de l'Institut del Teatre que van iniciar la seva trajectòria artística al Festival Shakespeare de Barcelona amb 'Up all night', una proposta a l'aire lliure basada en 'El somni d'una nit d'estiu'.

stats