Teatre
Cultura Teatre 29/04/2022

Artistes afrodescendents a la nova sala Periferia Cimarronas

El nou espai cultural dona visibilitat a l'africanitat

2 min
El percussionista Gorsy Edú

BarcelonaHem estat cantant en fang, un dels idiomes dels nadius de Guinea Equatorial. No sabíem el que dèiem. Però i què? Formaven part del joc teatral que proposava el guineà Gorsy Edú. Hem xiulat com els ocells; hem bufat com el vent i hem cantat sobre el repicar del nku, el vell tambor que li va regalar el seu avi. Com diu Gorsy Edú, el cinquè dels elements del planeta Terra és el ritme. I ell el porta arrelat al cos i al cor.

Envoltat d'instruments de percussió tradicionals s’arrenca amb un impressionant solo de bateria de tambors i tot seguit inicia la narració d’una història, en part la seva, sobre un avi i un net. Sobre la saviesa ancestral d’aquell i la valentia d’aquest. Sobre un viatge d’aprenentatge que ens descobrirà una actitud vital de comunicació i respecte per la naturalesa, d’humanisme cap als veïns de la comunitat. I sobre la tradició oral. A la majoria de poblets del seu país hi ha un espai central on la comunitat es reuneix per parlar, per escoltar, i també per no fer res. És el lloc de la paraula. D’aquí que cada mort d’un avi a l’Àfrica suposi "la pèrdua d’una enciclopèdia", ens diu Edú.

Gorsy Edú va néixer al llogaret d'Ebebiyín, a la frontera entre el Gabon i el Camerun. Va obtenir una beca per estudiar art dramàtic a Santander i fa catorze anys va crear El percusionista, un espectacle que ha recorregut mig món. Ell n'és l’autor, director i intèrpret. Una proposta de teatre sobre la cultura africana que es va veure al Sant Andreu Teatre i que ha estat tres dies a la nova sala Periferia Cimarronas de Barcelona (carrer Cerdanyola, 26), que aquests dies ha fet unes jornades de portes obertes prèvies a la inauguració oficial de la programació al juliol.

És un espai escènic per a una seixantena d’espectadors impulsat des d'una cooperativa cultural per Silvia Albert Sopale, Karel Mena, Vicenta Ndongo, Denise Duncan, Elizabeth Montero, el Sindicat de Manters i l’Associació d'Afroespanyoles i Afrodescendents Hibiscus. Un espai íntim i acollidor que ha començat a caminar dedicat al teatre, les arts visuals, la poesia... i tot allò que contribueixi a donar visibilitat als creadors i creacions que aixopluga. De moment estan preparant la nova obra de Denise Duncan (El combat del segle), inspirada en la vida d’una de les bruixes de Salem que va sobreviure, Tituba, la bruixa negra.

stats