El boom de TikTok, en cinc gràfics

El temps d'ús mitjà dels usuaris de 4 a 15 anys ja és de 71 minuts diaris

El confinament pel coronavirus va provocar un boom de l'aplicació de vídeos curts TikTok, centrada en vídeos musicals i abans anomenada Musical.ly, especialment entre els més joves. Un boom que amb el pas de les setmanes s'ha anat consolidant.

L'interès de cerca per TikTok a l'Estat, que estava estancat en les primeres setmanes de l'any, va fer un salt entre el 13 i el 15 de març, amb la suspensió de classes, i va seguir escalant a finals de març i principis d'abril. Des de l'abril, és aproximadament el triple que al gener i al febrer.

Aquest interès s'ha traduït en un increment de les descàrregues de l'aplicació, que al rànquing de descàrregues d'iPhone s'ha vist abans i de manera més concentrada. Fins a principis de març no entrava entre les 10 primeres, i des de llavors s'ha instal·lat a la part alta. El 17 d'abril va ocupar el número 1 per primer cop, i ha estat entre el 2 i el 3 durant l'abril i entre el 3 i el 4 durant el maig. A principis de juny, ha començat a tenir una tendència a la baixa.

Les noves aplicacions de moda solen tenir èxit abans i de manera més concentrada entre els usuaris d'iPhone, un públic més reduït, i més tard però de manera més sostinguda entre els d'Android, un públic més massiu. Al rànquing de descàrregues d'Android va trigar més a consolidar-se entre les 10 primeres: fins al 12 de maig no va ocupar el número 1 per primer cop, i ha estat sobretot entre el 3 i el 4. Al maig i a principis de juny, però, es manté en aquestes posicions.

TikTok té èxit especialment entre els més joves, com reflecteix un estudi de l'aplicació de control parental Qustodio amb dades de 60.000 famílies entre els Estats Units, el Regne Unit i Espanya. En percentatge d'ús entre els nens de 4 a 15 anys a l'Estat, TikTok ja ha avançat Instagram. Al febrer utilitzaven Instagram el 48% dels nens i TikTok el 38% dels nens, i a l'abril utilitzen TikTok el 63% dels nens i Instagram el 60% dels nens.

En temps d'ús mitjà dels usuaris de cada aplicació, en canvi, continua per davant Instagram, però TikTok creix significativament: el temps d'ús mitjà dels usuaris de 4 a 15 anys ha passat de 72 a 89 minuts diaris en el cas d'Instagram, i de 60 a 71 minuts diaris en el cas de TikTok.