El Prat transporta el doble de passatgers 'low cost' que Barajas

En dos anys l'aportació de viatgers d'aerolínies de baix cost per part de la infraestructura catalana s'ha més que duplicat

El trànsit 'low cost' és cada vegada més important a l' aeroport del Prat. L'aeroport de Barcelona s'ha convertit en els últims anys en la porta d'entrada del baix cost als aeròdroms espanyols. A finals del 2014, un de cada quatre passatgers transportats per aquestes aerolínies venia o sortia de l'aerport català. El primer semestre d'aquest any, aquesta proporció s'ha més que duplicat. 

De fet, per comunitats, Catalunya és responsable de gairebé tres de cada deu viatgers 'low cost' de l'Estat aquest primer semestre de l'any. Concretament, Catalunya va acaparar el 28,8% dels passatgers transportats per aerolínies barates, un total de 5,2 milions de viatgers i un increment del 13,5% respecte a l'any passat. Després de Catalunya, Andalusia és la segona comunitat que més passatgers d'aquesta modalitat registra, amb el 15% de viatgers de baix cost. Al juny, quan es dispara el trànsit aeri, entre Catalunya i les Illes Balears van aglutinar el 47,8% de tot el transport de passatgers d'aerolínies de baix cost de l'Estat. 

La condemna de l'aeroport del Prat

Però el Prat sol, per la seva banda, és el motor del transport d'aquest tipus d'aerolínes, amb el 26,5% de tots els passatgers 'low cost' de l'Estat i el doble que Madrid-Barajas. Així doncs, el Prat va transportar 4,8 milions de viatgers d'aquest tipus d'aerolínies i Barajas 2,2 milions, amb un increment del 8,8% respecte al mateix període de l'any anterior.  

Però el baix cost creix sense parar a tot l'Estat. Aquestes aerolínies –que cada vegada intenten defugir més aquesta etiqueta després del desprestigi provocat primer per conflictes com els de Ryanair, que va arribar a provocar aterratges forçosos per falta de combustible, o el darrer col·lapse provocat per Vueling al Prat– van transportar 18,1 milions de passatgers el primer semestre de l'any, un 13,9% més que la primera meitat de l'any anterior. El transport de passatgers per part d'aerolínies tradicionals també va créixer, però, un 10,2%, fins a arribar als 18,13 milions de viatgers.

La balança entre aerolínies tradicionals i 'low cost' fa un any que s'ha equilibrat, tot i que en temporada baixa acostuma a ser el trànsit tradicional el que acapara poc més del 50% dels passatgers. Al mes de juny, quan les companyies aèries de baix cost van transportar 4,1 milions de passatgers, un 11,1% més que el juny del 2015, es va produir un increment similar en les seves competidores tradicionals, que van créixer un 11,7%. 

Vueling torna a assegurar l'operació sortida

D'altra banda, precisament després que hagi resorgit el debat sobre l'excés d'aerolínies de baix cost a l'aeroport català a causa del desgavell provocat per Vueling les darreres setmanes, aquest dilluns els responsables de l'aerolínia barcelonina s'han tornat a reunir per segona vegada amb els representants del govern català per actualitzar el pla de contingència de l'aerolínia i assegurar la viabilitat de l'operativa del proper cap de setmana, que serà un dels més actius.