TECNOLOGIA

Cobrar de Facebook per les dades

Telefónica planteja que els usuaris controlin la informació que cedeixen i en puguin treure rèdit

El president de Telefónica, J osé María Álvarez-Pallete, té un pla per desencallar el c onflicte històric que les operadores de telecomunicacions mantenen amb els Facebook, Google o WhatsApp de torn, les anomenades OTT (sigles d’ over the top ). En comptes de seguir reclamant sense èxit als organismes reguladors que obliguin les empreses d’internet a cedir a les telecos una part del negoci que fan gràcies a les seves infraestructures, el president de Telefónica ha marcat una estratègia nova: deixar els gegants de la xarxa en evidència davant els usuaris provocant que siguin els mateixos usuaris els que exigeixin compensacions.

L’operadora prepara una nova plataforma web que posarà a l’abast dels seus abonats tota la i nformació que generen amb l’ús dels serveis digitals i els permetrà gestionar aquestes dades, de manera que puguin decidir si una apli per aconseguir taxi ha de poder accedir a la seva ubicació o un diari digital els ha de mostrar anuncis i, per exemple, demanar a canvi descomptes o descàrregues de continguts exclusius. Cada OTT pot aleshores optar per no donar el servei als usuaris que no accedeixin a cedir les dades, igual que una aplicació mòbil pot no funcionar a ple rendiment si l’usuari no accepta tots els permisos.

Segons Álvarez-Pallete, aquest nou paper d’intermediari entre els usuaris i els proveïdors dels serveis que Telefónica pretén assumir està justificat perquè les xarxes de les operadores “no dormen mai” i acumulen contínuament una informació molt més completa i precisa sobre l’activitat dels seus abonats que la que l’algoritme d’una OTT pot arribar a deduir. Per exemple, les telecos saben on han estat en tot moment els telèfons de cadascun dels seus clients -els pares podrien localitzar així els mòbils dels seus fills- i quin és el seu patró exacte de consum de veu i dades. Telefónica sap que una quarta part del nostre tràfic mensual de mòbil es gasta en anuncis, i que la meitat d’aquesta despesa oculta es produeix quan ja hem marxat de la pàgina que estàvem veient. Ara bé, la legislació sobre protecció de dades no permet a les operadores explotar aquesta informació més enllà de l’ús intern: la fan servir de manera agregada per definir tarifes i per planificar el desplegament d’antenes, però no poden comercialitzar-la.

En canvi, les OTT hi tenen accés i l’aprofiten per mostrar-nos publicitat suposadament més ajustada als nostres gustos. Per això Telefónica promet deixar en mans de cada abonat la decisió sobre quines dades cedeix a cada servei digital. El benefici que espera treure’n: incrementar la fidelitat dels clients a l’operadora. Si més no, mentre les seves rivals no facin el mateix: Vittorio Colao, president del grup Vodafone, ha admès aquest dilluns que la seva empresa es podria plantejar un sistema semblant al que Telefónica proposa, tot i que no de manera immediata.

Álvarez-Pallete considera que aquest futur sistema de gestió de dades i privadesa serà la quarta plataforma de la companyia, que porta invertits 40.000 milions d’euros en quatre anys per transformar la seva antiga fàbrica de veu en fàbrica de dades. La primera plataforma de Telefònica són els actius físics: des de les antenes de mòbil, la fibra òptica i els cables submarins, fins a centres de dades, xarxa de botigues i centres d’atenció al client.

La segona està formada pels sistemes interns: les aplicacions de gestió que, un cop renovades i virtualitzades, han permès tancar centrals i apagar servidors implantats en l’era de la veu. La tercera plataforma de l’operadora són els serveis: el núvol, el vídeo i tots els negocis que en el seu moment formaven Telefónica Digital. La quarta plataforma de Telefónica, que segons Álvarez-Pallete entrarà en funcionament el 2017 amb un desena de serveis que inclouen els casos d’ús més habituals, farà servir una base de dades i elements d’intel·ligència artificial que s’estan desenvolupant en bona part a Catalunya: ja hi treballen molts dels 200 enginyers que Tuenti -filial de Telefónica- té al seu centre de Barcelona, i que aporten tant el coneixement d’haver creat una operadora virtual digital com l’experiència en sistemes de bloqueig de publicitat.

Álvarez-Pallete va assegurar també que Telefónica té intenció de posar les funcions de la seva nova plataforma de dades i privadesa a l’abast de desenvolupadors externs, perquè les puguin incorporar en les seves pròpies aplicacions.

Més continguts de