CRISI A VOLKSWAGEN

Debacle de Volkswagen

L’empresa admet haver manipulat 11 milions de cotxes i perd un terç del valor en borsa en només dos dies
ISAAC LLUCH / DANI SÁNCHEZ UGART

Les trampes que ha reconegut fer Volkswagen han deixat en estat de xoc i ben irades milions de persones d’arreu del món, tant clients com inversors de la companyia. Tots els polítics i l’opinió pública alemanya han centrat la seva atenció en l’escàndol que està engolint el consorci amb més volum de vendes del país, endinsat en una crisi que li pot generar pèrdues multimilionàries i mala reputació després d’haver manipulat les mesures d’emissions de gasos dels seus vehicles dièsel als Estats Units (com a mínim). L’empresa pot rebre una multa de 18.000 milions de dòlars. Ahir, la companyia ja va dir que ha reservat 6.500 milions per fer front a la sanció.

Els inversors estan indignats i ahir van tornar a vendre de manera massiva les seves accions de Volkswagen, fins al punt que els valors cotitzables del fabricant automobilístic més gran d’Europa van tornar a caure temporalment més del 20% per segon dia consecutiu a la Borsa de Frankfurt. La companyia, que havia arribat a ser l’empresa cotitzada més gran del món fa uns anys, ahir va perdre 17.000 milions d’euros. Va ser la seva pitjor jornada en dècades en el mercat borsari.

El president del consorci, Martin Winterkorn, està sota una immensa pressió. En principi, aquest divendres havia de prorrogar el seu contracte dos anys més després de la reunió del consell de vigilància de Volkswagen, que havia estat fixada des de feia setmanes, però arran d’aquest escàndol la seva continuïtat és força dubtosa, segons la premsa alemanya.

La cúpula del màxim òrgan de control del consorci automobilístic es reuneix avui per afrontar la crisi i decidir quines decisions es prenen després que la situació empitjori dia rere dia. Si bé dilluns va reconèixer que un total de 482.000 vehicles de la seva marca i de la seva filial Audi hauran de ser revisats als Estats Units per comprovar si s’ha produït frau, Volkswagen va haver d’admetre ahir que el volum d’unitats que va manipular a tot el món per esquivar controls ambientals s’eleva a 11 milions de cotxes.

“L’hem cagat del tot”, va reconèixer Michael Horn, cap de la companyia als EUA. Els analistes, però, carreguen les responsabilitats a la màxima instància. Winterkorn en surt mal parat: amb fama de controlar fins al més mínim detall del consorci des que va començar a liderar-lo el 2007, el president de Volkswagen o bé estava al cas de l’engany o bé haurà de reconèixer que no controla bé els seus subordinats.

Segons va anunciar ahir el diari Tagesspiegel, Winterkorn plegarà aquest divendres i serà rellevat pel cap de Porsche, Matthias Müller. Al juny, el màxim executiu de Volkswagen ja va haver d’aguantar un pols a la família Porsche, concretament al patriarca de la marca, Ferdinand Piëch, que li havia retirat la confiança en plena lluita de poder al consell de vigilància del consorci.

Possible sortida de Winterkorn?

Un portaveu de Volkswagen es va afanyar a qualificar de “ximpleria” la informació d’una suposada dimissió i el mateix Winterkorn, en un missatge de vídeo publicat ahir a la tarda, va assegurar que es vol quedar al càrrec. “Em disculpo absolutament davant els nostres clients, les autoritats i l’opinió pública per aquest mal procediment”, va exposar mentre demanava “confiança” perquè “seria fals que, pel greu error d’uns quants, caigués sota sospita general la feina honrada de 600.000 persones”. “Tampoc jo tinc en aquest moment les respostes a totes les preguntes”, va admetre.

Els cotxes alemanys eren coneguts fins ara per ser garants de la precisió i netedat tecnològica, no per la manipulació i l’engany. I ara aquesta reputació està seriosament en perill en un país en el qual un de cada set llocs de treball depèn directament o indirectament de l’automoció.

És per això que la cancellera alemanya, Angela Merkel, es va afanyar ahir a exigir a Volkswagen que “mostri transparència i aclareixi tots els fets”. Alhora que va donar temps al consorci automobilístic perquè s’expliqui, Berlín va demanar que tots els fabricants de cotxes del país col·laborin més estretament amb les autoritats per poder fer els exàmens tècnics pertinents.

El ministeri alemany de Transports vol ordenar que s’efectuïn immediatament estrictes inspeccions de caràcter específic als models dièsel de Volkswagen i va anunciar la creació d’una comissió d’investigació.

La provisió de 6.500 milions que va anunciar Volkswagen equival a més de la meitat dels guanys que va aconseguir l’any passat. Amb aquests diners preveu afrontar les futures multes multimilionàries que se li puguin imposar, a més de les probables demandes dels seus accionistes.

La ministra alemanya de Medi Ambient, Barbara Hendricks, va apuntar que “no seria mala idea” que les multes que ha de pagar ara Volkswagen als Estats Units, que es poden elevar a 18.000 milions d’euros, vagin a parar a fons de l’ONU per lluitar contra el canvi climàtic.

LES CLAUS

1. En què consisteix la trampa de Volkswagen?

Volkswagen va instal·lar un programa informàtic en almenys 11 milions dels seus cotxes dièsel. El programa detectava si el vehicle estava sent sotmès a una prova de gasos contaminants. Aleshores, el cotxe emetia aquests gasos en una quantitat que es trobava dintre de la llei. Però quan el cotxe es desconnectava de l’aparell que li feia la prova, n’emetia molts més: fins a 40 vegades el màxim permès als Estats Units per als òxids de nitrogen, un perillós contaminant atmosfèric.

2. Per què la borsa ha reaccionat tan violentament?

Les autoritats dels EUA van amenaçar l’empresa amb una multa de fins a 18.000 milions de dòlars per haver trucat 482.000 cotxes. Aquesta quantitat és astronòmica i equivalia a gairebé una cinquena part del que valia en borsa tot el grup quan va saltar l’escàndol. Però Volkswagen, a més, ha admès ara haver instal·lat el dispositiu trampós en 11 milions de vehicles. Això dóna una dimensió encara més clamorosa a l’assumpte, sobretot a mesura que més governs de tot el món (entre els quals Alemanya, França i Itàlia) anuncien investigacions.

3. Està afectat el meu cotxe? Què puc fer?

Volkswagen no ha detallat la llista final de vehicles afectats. L’agència nord-americana del medi ambient va assenyalar els models Jetta, Beetle, Audi A3, Golf i Passat venuts entre el 2008 i el 2015, tot i que s’ha de veure si la llista europea coincideix. En cas que sigui així, el més probable és que es cridi a revisió aquests cotxes i que Volkswagen faci les modificacions oportunes assumint-ne el cost. La marca va dir en un comunicat que el dispositiu no afecta ni en la seguretat ni en el consum del vehicle. A més, el ministeri d’Indústria espanyol va assenyalar ahir que els procediments de certificació funcionen diferent als EUA i a Europa: allà es fan controls posteriors i aquí previs, i Volkswagen passa la majoria de les homologacions a Alemanya. És a dir, Espanya esperarà a la investigació que ha obert Berlín per moure peça.

Més continguts de