Endesa reclama la supressió de l'impost elèctric per reduir el rebut de la llum

La companyia aposta per les nuclears i la reducció del carbó en el nou pla estratègic i repartirà tots els guanys entre els accionistes fins el 2019

Endesa creu que  el rebut de la llum es pot reduir per afavorir les families i la competitivitat de les empreses, però la seva proposta per fer-ho passa exclusivament per la rebaixa d'impostos. La companyia ha proposat aquest dilluns una reducció de les taxes que graven l'electricitat, segons especifica pla estratègic per al període del 2016 al 2019.

Segons la companyia que presideix Borja Prado, aquesta rebaixa del rebut seria possible perquè des de l'any 2014 l'anomenat dèficit de tarifa s'ha convertit en superàvit. L'empresa considera que aquest superàvit és ara estructural i pujarà a uns 650 milions d'euros el 2014, 850 milions el 2015, 1.300 milions el 2016 i 1.500 milions el 2017.

Amb aquesta situació, Endesa proposa que els diners es destinin a amortitzar deute elèctric, però també creu que una part es podria destinar a reduir o eliminar l'impost de generació d'electricitat, que és el 7%, per reduir la factura i " millorar la competitivitat de l'economia". La companyia va encara més enllà i creu que fora bo eliminar del rebut de la llum les despeses de la política energètica.

L'empresa aposta per les renovables, però només en un futur "a llarg termini", en funció de la rebaixa dels costos i la millora de la tecnologia. En canvi, sí que fa també fa una clara aposta per l'energia nuclear, i en aquest sentit considera que es  podria allargar fins a 60 anys la vida útil de les centrals espanyoles, tal com s'ha fet als Estats Units, sempre que es donin els criteris "tècnics i de seguretat" necessaris. Els arguments de la companyia són que l'energia nuclear és "competitiva, segura i lliure de CO2".

Respecte a tecnologies més contaminants, com les centrals de tèrmiques de carbó, Endesa creu que les centrals més competitives d'aquesta tecnologia es mantindran operatives fins al final de la propera dècada, mentre que la resta s'aniran tancant gradualment.

100% de dividend

El pla estratègic de la companyia busca clarament acontentar als accionistes. Endesa,  controlada per la italiana Enel (a la qual l'any passat va traspassar tot el negoci a l'Amèrica Llatina), ha promès en el seu pla estratègic repartir com a dividend per als accionistes el 100% dels guanys nets ordinaris fins a l'any 2019.

Per això, el pla estratègic de a companyia –l primer que elabora sent conseller delegat José Bogas– es basa en una estratègia de generació de flux de caixa que ha de permetre, d'una banda, no augmentar els nivells d'endeutament i, de l'altra, retribuir als accionistes, el primer dels quals és la mateixa Enel.

Una de les formes per aconseguir-ho que proposa l'empresa en el nou pla estratègic és una reducció de costos superior als objectius inicialment fixats en totes les àrees de negoci. Així, es proposa reduir un 17% d'aquí al 2019 el cost unitari en el negoci de distribució, un 4% el cost de generació, un 8% el cost per client, i un 18% el total de costos fixes.

Per aconseguir-ho Endesa aplicarà modificacions en cadascun dels negocis, des de la millora del mix i la pràctica hibernació dels cicles combinats de gas en el cas de la generació, a l'extensió dels tele-comptadors en la distribució, o la reorganització de l'estructura corporativa per començar amb un nou pressupost de base zero.

Inversions

El pla que ha revisat  Endesa preveu obtenir enguany un resultat brut d'explotació d'uns 3.000 milions d'euros i un benefici net de 1.000 milions. I per als propers anys espera augmentar aquestes magnituds per arribar als 1.200 milions d'euros de benefici net el 2016 i 1.100 milions el 2017.

4.400 milions d'euros

Inversió prevista entre el 2016 i el 2019

D'altra banda, la companyia preveu destinar 4.400 milions d'euros entre el 2016 i el 2019 a inversions. D'aquesta quantitat, el 46% anirà al negoci de la distribució, el 32% a la generació, el 12% a les activitats extra-peninsulars (illes Balears i Canàries) i el 10% a la comercialització.

La companyia ha presentat un ambiciós pla de creixement en els mercats on ara es present. A l'Estat l'empresa es proposa arribar a 11,2 milions de clients en el mercat elèctric i augmentar un 30% els clients de gas. Per fer-ho espera comprar la cartera de clients de la portuguesa Galp en el negoci gasista. A Portugal Endesa vol doblar el seu nombre de clients elèctrics, per arribar al 9 milions, i augmentar al 6% la seva quota en el mercat del gas captant els primers 2.000 clients particulars. Per últim, a França es proposa créixer un 25% en el mercat del gas.