Florentino Pérez es ven dues autovies de peatge a l'ombra a Catalunya

El fons Hermes Infrastructure controlarà l'Eix Diagonal i la Reus-Alcover

La constructora ACS, que presideix Florentino Pérez, s'ha venut al fons britànic Hermes Infrastructure un 74% de la seva filial d'autovies Iridium, que controla dues vies amb peatge a l'ombra a Catalunya: l'Eix Diagonal (Vilanova-Vilafranca-Manresa) i Reus-Alcover, segons ha comunicat la constructora a la Comissió Nacional del Mercat de Valors.

L'operació inclou quatre autovies més, una a Castella-la Manxa, una altra a Castella i Lleó, l'A-21 a Navarra i la Santiago-Brion a Galícia. L'operació comporta valorar Iridium en 950 milions d'euros, per la qual cosa ACS haurà ingressat pel 74% de la concessionària uns 700 milions d'euros. L'operació comporta uns guanys per a la constructora que presideix Florentino Pérez de 40 milions d'euros. La venda està condicionada a les autoritzacions de les autoritats, entre elles la Generalitat, perquè és l'administració titular de dues de les concessions.

El 2019 Catalunya viurà per primera vegada la fi d’un peatge

Iridium mantindrà la propietat del 26% de la concessionària que no ha venut, i continuarà amb la gestió i operació de les vies amb contractes de servei amb la nova propietat i la participació en els òrgans d'administració i gestió de les diferents concessions.

Les dues autovies catalanes afectades són propietat 100% d'Iridum. L'Eix Diagonal acumula una inversió de quasi 400 milions d'euros i té 67 quilòmetres. Aquesta autopista es finança per peatge a l'ombra, és a dir, la Generalitat paga a la concessionària per cada vehicle que hi circula, i té marcada la fi de la concessió l'any 2042.

L'altra via, la Reus-Alcover, que forma part de la C-14, té una inversió acumulada de 72 milions d'euros. La concessió és de només 10,2 quilòmetres i també es gestiona per peatge a l'ombra, amb una concessió fins a l'any 2038.

40 milions de guanys

Amb la venda d'aquestes autovies el grup ACS que presideix Florentino Pérez guanya 40 milions d'euros, i sobretot es desfà de deute, amb la qual cosa podrà iniciar noves inversions. Iridium, a més de les autovies que ara s'ha venut, també va ser propietària de les autopistes de peatge de Madrid R-2, R-3 i R-5, que van fer fallida.

ACS, no obstant això, continua tenint un gran pes en les autopistes de peatge a Catalunya a través d'Abertis, companyia de la qual té pràcticament la meitat del capital (30% de forma directa i 20% a través de la filial Hochtief), després de l'oferta pública d'adquisició que va fer amb la italiana Atlantia.

Algunes d'aquestes autopistes que gestiona Abertis a Catalunya tenen a prop la fi de la concessió, com és el cas de l'AP-7 sud, que acaba aquest any, i l'AP-7 nord i l'AP-2, que s'acaben el 2021. El mateix any també s'acabaran les concessions de la C-32 nord i de la C-33, que també gestiona Abertis.