Inditex es recupera de les pèrdues i guanya 214 M€ el segon trimestre fiscal

Les vendes cauen un 31% entre el maig i el juliol, tretze punts menys que el trimestre anterior

Sembla que per a Inditex la pitjor part de la crisi del coronavirus ha passat. Almenys de moment. La companyia responsable de marques com Zara, Bershka o Massimo Dutti ha capgirat els 409 milions d'euros que perdia el primer trimestre fiscal de l'any (el període que va entre el febrer i l'abril) i acaba el segon guanyant 214 milions d'euros. Malgrat tot, el balanç conjunt dels primers sis mesos deixa un resultat negatiu: l'imperi d'Amancio Ortega perd 195 milions d'euros, encara que ho atribueix a haver destinat 308 milions a la integració digital de les botigues. Sense aquesta provisió, diuen, tancarien la primera meitat de l'any guanyant 39 milions.

Les dades són bones tenint en compte el precedent, però cal tenir en compte que un any enrere els beneficis acumulats entre el febrer i el juliol eren de 1.500 milions d'euros. 

Inditex descobreix les vaques magres: tancarà un miler de botigues

El comportament de les vendes abona aquest escenari de relativa recuperació, perquè si en el primer trimestre de l'any la companyia va facturar un 44% menys que en el mateix període del 2019, aquesta mateixa diferència ara és del 31%. Ara bé, els 8.033 milions d'euros que el grup ha facturat en el conjunt del semestre encara se situen un 37% per sota de les vendes d'un any enrere. 

Des del maig, en què es va arribar a tenir un 87% de les botigues tancades, s'ha anat normalitzant l'activitat progressivament –assenyala Inditex–. "Actualment s'ha aconseguit obrir el 98% de botigues, tot i que es mantenen algunes limitacions d'horari i aforament en determinats mercats". Ara bé, això s'ha vist compensat per un "molt fort" creixement de la venda online: en concret, d'un 74% respecte a l'any passat. Entre les fites associades al canal digital que ha assolit la companyia aquest segon trimestre hi ha també la d'haver superat la xifra del milió de comandes en un dia.

Sigui com sigui, el grup tèxtil afegeix que el bon rendiment durant el segon trimestre queda reflectit també en l'evolució del benefici operatiu i en la posició financera neta. La primera xifra supera els mil milions entre el maig i el juliol i s'acosta als 1.500 milions d'euros si s'acumulen les dades des del febrer. La caixa neta és, en conjunt, de prop de 6.500 milions d'euros (734 milions del segon trimestre), "tot i les circumstàncies adverses provocades per la pandèmia del covid-19", conclou l'empresa.