Nou daltabaix a Nissan: retalla un 40% la producció de la furgoneta elèctrica a la Zona Franca

L'empresa diu que té excés d'estoc tan sols un mes i mig després d'anunciar que en fabricaria més

La planta de la Zona Franca de Nissan segueix agonitzant. Segons ha pogut saber l'ARA, la direcció ha comunicat aquest dilluns als treballadors que a partir de Setmana Santa es reduirà un 40% la producció de la furgoneta elèctrica que fabriquen, l'e-NV200, l'únic vehicle elèctric que es produeix a Catalunya.

La planta passarà de fabricar 100 vehicles al dia a tan sols 60

Concretament es passarà de les 100 unitats diàries a només 60, de manera que si es manté aquesta xifra al llarg de l'any fiscal japonès (que comença a l'abril i acaba el març del 2021) es deixaran de fer 8.000 unitats de les 20.000 previstes inicialment d'aquesta furgoneta, fet que representa un 19% del total de producció de la planta de la Zona Franca (que és de 42.000 vehicles).

Portaveus de l'empresa, que no han sabut especificar fins quan s'allargarà aquesta reducció, asseguren que aquesta mesura "es pren per reajustar estocs".

Paradoxalment, aquest anunci arriba tan sols un mes i mig després que la companyia digués que augmentava la producció d'aquest vehicle (de 79 a 100 unitats diàries) per "donar resposta al bon comportament d'aquest model en el mercat".

Durant l'any passat la planta va fer 13.100 furgonetes e-NV200, un 120% més que el 2018. "Nissan és la companyia pionera en la fabricació de furgonetes elèctriques a Espanya. Amb l'increment en la producció de l'e-NV200 seguim avançant en aquesta direcció", afirmava en aquell moment el director de producció de la planta de Nissan a Barcelona, Óscar Bombín.

Els sindicats de Nissan temen perdre també la producció de la furgoneta elèctrica

Aquesta, però, no és l'única mala notícia que s'ha donat aquest dilluns al comitè d'empresa. També desapareixerà el torn de nit de la planta de bateries, es cessarà el segon torn de carrosseries i a partir del març també s'aplicaran dies de flexibilitat a la plantilla de la línia 2, la de producció de les dues pickup que actualment es fan a la planta (una de Mercedes, que es deixarà de fabricar al maig, i la de Nissan).

La mesura, que sol ser habitual en el sector però en aquest cas encara agreuja més la situació de Nissan, implica enviar a casa part dels empleats set dies durant aquest març, uns festius que recuperaran quan hi hagi un pic de feina.

La notícia d'aquesta reducció de producció de la furgoneta elèctrica arriba sis dies després que el president de Nissan Europa, Gianluca de Ficchy, comuniqués a la plantilla de Barcelona que al maig deixarà de fabricar la pickup X-Class de Mercedes. En la reunió De Ficchy va admetre que amb una producció de 42.000 vehicles a l'any la planta no és rendible. L'únic compromís de l'empresa en aquesta trobada va ser fer un estudi de viabilitat de la factoria que tenen previst presentar al juny.

Per reclamar la viabilitat de l'empresa, els treballadors han convocat aquest dimarts la primera mobilització davant del consolat del Japó a Barcelona. Els sindicats insisteixen que l'única manera de capgirar la situació és que se'ls adjudiqui la producció d'un nou model.

Nissan és l'empresa de la comarca del Barcelonès que té una plantilla més nombrosa. Dona feina directa a més de 2.600 treballadors, un cop aplicat l'ERO de l'any passat que afecta 600 empleats i que encara no s'ha acabat de tancar, i de forma indirecta a més de 25.000 empleats.

El perill d'un Brexit dur

Tant la direcció com els sindicats han negat la notícia que publica aquest dilluns el diari britànic Financial Times. Segons aquest diari, la marca nipona té un pla de contingència en el qual es preveu la possibilitat de tancar la planta de Barcelona (entre d'altres) en cas que el Brexit acabi suposant la introducció d'aranzels per als automòbils fabricats fora del Regne Unit. 

Segons el diari britànic, Nissan mantindria la planta de Sunderland, al Regne Unit, en un intent d'augmentar la seva quota al mercat britànic, ja que altres fabricants europeus que exporten a les illes com Volkswagen o Ford haurien de fer front a aranzels que encaririen els seus vehicles en aquest país.