El Port de Barcelona critica que l'Estat vulgui quedar-se la meitat dels seus guanys

El president de l'autoritat portuària creu que això limitarà greument la capacitat d'inversió i la competitivitat

El president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, ha carregat aquest dimecres contra el Fons d'Accessibilitat per finançar els accessos terrestres dels 28 enclavaments del sistema portuari espanyol que el Ministeri de Foment preveu impulsar en les pròximes setmanes mitjançant un Decret Llei. Representants de Ports de l'Estat es van reunir la setmana passada amb el Port de Barcelona i li van traslladar que els ports amb beneficis hauran d'aportar el 50% del seu resultat a aquest fons, que en el cas de l'enclavament català suposaria aportar 37,3 milions d'euros, ja que el 2013 va registrar uns guanys de 74,6 milions, ha informat en un comunicat.

D'aquesta manera, l'Autoritat Portuària de Barcelona (APB) aportaria el 30% del total del fons, i aquesta xifra arribaria al 72% si s'agreguen les autoritats portuàries d'Algesires, Balears, Cartagena i Las Palmas, que són els ports amb més beneficis. Cambra ha qualificat la mesura de "molt preocupant", ja que ha argumentat que atempta contra el principi bàsic de la Llei de Ports i que és l'autofinançament dels ports d'interès general, i ha criticat que limita greument la capacitat futura d'inversió de l'enclavament.

"No només quedaria llastada la nostra competitivitat, sinó que quedaria també afectada la competitivitat dels operadors privats instal·lats en la nostra infraestructura, ja que amb els ingressos generats per la seva activitat es finançarien projectes que donarien més competitivitat a operadors d'altres ports que són competència directa", ha aprofundit Cambra. Ha afegit que la creació d'aquest fons altera els compromisos financers del port, que té un deute de 440 milions d'euros amb el Banc Europeu d'Inversions (BEI), pel que ha lamentat que l'enclavament barceloní hauria d'endeutar-se més per finançar altres ports: "Barcelona estaria finançant actius d'altres enclavaments que, en molts dels tràfics, són competència directa nostra".

Actualment, el sistema portuari espanyol es finança sobre la base de l'autonomia financera dels ports, si bé preveu que els ports amb beneficis contribueixin al conjunt, de manera que el 4% dels ingressos per taxes es destina a finançar l'Organització Pública de Ports de l'Estat, i un 4,5% del flux de caixa es dirigeix al Fons de Compensació Interportuària, de manera que es manté als ports deficitaris.

D'aquesta manera, el Port de Barcelona, que és el primer contribuïdor del sistema, aporta el 22,5% del total del Fons de Compensació Interportuari i el 17,5% del fons per finançar Ports de l'Estat, dues aportacions que el 2013 van ascendir a més de deu milions, i a 47,3 milions si s'inclou el període comprès entre 2009 i 2013.

Més continguts de