Ryanair creixerà més al Prat però continua frenant Girona

L'aerolínia de baix cost reduirà un 6% les tarifes de cara a l'abril i llança set noves destinacions des de Barcelona 

Perquè Ryanair pugui presumir d'oferir les tarifes més baixes d'Europa ha de reduir la seva estructura de costos al mínim. Aquest any gràcies a un conjunt de factors externs l' aerolínia irlandesa de baix cost té previst rebaixar-les encara més, fins un 6% de cara a l'abril a Espanya, tal com ha explicat aquest dimecres el director comercial de la companyia, David O'Brien.

Tal com ha aclarit l'executiu, la continuada caiguda del preu del petroli, la congelació de tarifes aeroportuàries, una lliura esterlina forta i la caiguda del turisme al nord d'Àfrica han afavorit el seu sector i permeten que la companyia irlandesa primera en quota de mercat a tot l'estat espanyol i segona al Prat pugui permetre's abaixar encara més el cost final per als consumidors, a més d'incrementar fins un 10% el nombre de passatgers transportats aquest 2016. Així doncs, Ryanair vol acabar l'any amb 38,8 milions de passatgers a Espanya, després d'haver-ne transportat 35 milions aquest any. Això es tradueix en set noves rutes des del Prat i tres des de Barajas.

Però aquests plans d'expansió no són iguals per a tots els aeroports de l'estat espanyol. Segons O'Brien, per als aeroports de Girona i de Reus els plans de cara a l'hivern no són tan clars perquè dependran de si l' impost mediambiental sobre l'enlairament d'avions que la Generalitat va anunciar ara fa dos anys arriba a aplicar-se. Ryanair ja fa anys que retalla la seva presència a l'aeroport de Girona i ja va llançar aquesta amenaça quan la Generalitat va anunciar la intenció d'aplicar aquest gravàmen només a l'aeroport del Prat. Tot i això, O'Brien ha reiterat que si s'aplica aquest impost la companyia es veuria obligada a retallar l'activitat als aeroports regionals per fer rendible la seva operativa. 

La crisi de l'aeroport de Girona alarma el Govern

"Preferiríem no reduir la nostra activitat a Girona, però podria haver-hi una retallada. Amb aquesta taxa només poden desaparèixer vols", ha dit O'Brien. Al mateix temps, el representant de Ryanair ha criticat Vueling i Iberia per les presumptes subvencions públiques que reben per transportar passatgers de trànsit. Ja d'entrada, el vol que ofereix de Girona a l'Alguer quedarà suspès aquest estiu perquè Ryanair tanca la base de l'Alguer després que les autoritats italianes hagin decidit apujar les taxes aeroportuàries.

Autonomia per als aeroports

En línia amb el seu discurs polèmic, el directiu de Ryanair ha afirmat que " el problema dels aeroports espanyols és que les decisions es prenen a Madrid". O'Brien ha explicat que al novembre Ryanair va proposar al govern de les Illes Balears un pacte per incrementar els passatgers a l'hivern, un període en què l'activitat de l'aeroport de Palma de Mallorca cau en picat. Automàticament, ha explicat O'Brien, la negativa va arribar des de Madrid, amb una trucada directa a la companyia. 

Les noves rutes des de Barcelona

La companyia irlandesa operarà quatre vols setmanals entre la capital catalana i Sofia, East Midlands i Marràqueix, respectivament, tres connexions a la setmana amb Glasgow Prestwick, dues freqüències setmanals amb Estocolm i un vol diari amb Màlaga i Menorca. En total, Ryanair oferirà 42 rutes des de Barcelona aquest hivern i també operarà noves freqüències amb Birmingham (un vol al dia), Edimburg (cinc connexions per setmana), Fuerteventura (quatre a la setmana) i Manchester (nou setmanals). O’Brien ha avançat que Ryanair oferirà a partir de l’estiu noves rutes a Vigo i Hamburg, amb l’objectiu d’arribar als 6,8 milions de passatgers transportats anualment des de l’aeroport de Barcelona-El Prat, fet que representa un creixement del 13%.

Més continguts de