RADAR EMPRESARIAL
Economia 26/10/2015

Sisco Sapena: “Rebem més SMS que mai, però ara els envien les empreses”

Fundador i conseller delegat de Lleida.net

Júlia Manresa
3 min
Sisco Sapena: “Rebem més SMS que mai, 
 Però ara els envien les empreses”

BarcelonaViuen del negoci dels SMS, els missatges de text. Ben al contrari d’estar obsolets, Lleida.net acaba de fer el salt aquest octubre al mercat alternatiu borsari (MAB), la coneguda borsa de les pimes, amb una capitalització (a data d’ahir) de 16,21 milions d’euros. Sisco Sapena és el lleidatà que va cofundar aquest antic proveïdor d’internet l’any 1995 i que va sobreviure a la bombolla de les puntcom. “Vam viure el moment en què es pagava per tenir correu electrònic”, recorda.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Lleida.net no és ni una operadora de telefonia, ni una operadora mòbil virtual, què és?

Vam començar com un proveïdor d’internet a Lleida, però amb la crisi de les puntcom i la competència ens vam anar renovant. Ara som una operadora certificadora, la primera a Espanya. Des del 2008 tenim llicència d’operadora de telecomunicacions, però només per oferir serveis de missatgeria SMS en comptes de trucades o connexió a internet. Oferim servei de missatgeria a empreses i usuaris, però també certificació i contractes a través de SMS o de correu electrònic.

Però si ningú envia SMS...

Potser com a particulars no enviem SMS, però en rebem més que mai de totes les empreses amb què ens relacionem. Dels bancs, de l’escola dels fills, de la clínica on tenim cita amb el metge, del supermercat, del concessionari... A més, la informació que hi ha és important, per tant és lògic que hi hagi un cost i una necessitat d’assegurar que aquesta informació arriba al destinatari. WhatsApp o Facebook no compleixen aquesta funció i no són tan universals com pensem.

Qui són els clients de Lleida.net?

Principalment empreses. Per exemple, moltes de les grans companyies elèctriques són clients del nostre servei de contracte via SMS o via correu electrònic. Els és útil perquè hi ha una normativa europea que obliga les empreses a fer que es pugui demostrar quina és l’oferta que va rebre el consumidor en cas d’haver-la acceptat per telèfon o a distància. Així doncs, l’empresa envia un missatge de text en què hi ha les característiques essencials del contracte i llavors l’usuari només ha de respondre si hi està d’acord i la seva data de naixement, per exemple, per poder acceptar-lo o rebutjar-lo. Nosaltres certifiquem la pregunta i la resposta i garantim així l’operació.

Quants clients podeu tenir?

Ara mateix tenim oberts aproximadament 220.000 comptes a tots els països on tenim presència. Un compte no és necessàriament un client. Una gran multinacional pot tenir tranquil·lament 1.000 comptes. Per exemple donem servei d’informació de grues a l’asseguradora Mapfre a més de 40 països. Ara mateix tenim oficines en 17 ciutats, entre les quals hi ha Londres, Tòquio, Nova Delhi i moltes altres a l’Amèrica Llatina, però casos com el d’aquesta asseguradora demostren que hem de reforçar-nos i créixer encara més a escala internacional, per això hem fet el salt al MAB.

Ja hi ha un fons de capital risc dins la companyia, ¿no teniu por de perdre’n el control?

SESD és un fons que va entrar l’any 2007 amb l’objectiu d’internacionalitzar l’empresa. Quan tens un accionista d’aquest tipus és veritat que imprimeix una transformació a l’empresa, però per professionalitzar-la. Aleshores menys del 2% de les nostres vendes eren a l’estranger i ara representen prop del 60%. Ha sigut un èxit rotund. No hem perdut el control. Per exemple, sempre hi ha hagut aquesta mania de fer-nos canviar de nom i no ha sigut així. Queda molt clar quin és el seu paper i quin és el nostre. També és diferent quan un fons entra en una empresa amb més de 10 anys de recorregut que no pas en una start-up que tot just comença. Nosaltres ja érem gats vells.

stats