AUTOMOCIÓ
Economia 24/07/2016

Sospites sobre Müller pel Dieselgate

El fiscal de Nova York sosté que el nou cap de Volkswagen va ser en reunions on es va gestar el trucatge

Elena Freixa
3 min
UN PASSAT QÜESTIONAT 
 Com a directiu d’Audi, Müller sabia que era difícil complir la normativa.

BarcelonaQuan les autoritats dels EUA van destapar l’escàndol de les emissions de Volkswagen i el grup va confessar haver trucat milions de cotxes dièsel a tot el món, de seguida es va afanyar a defenestrar el seu primer directiu, Martin Winterkorn. Ell era el cap visible i, per tant, últim responsable d’un cas que encara està en via de resoldre’s després de deu mesos. Matthias Müller va ser l’home cridat a succeir Winterkorn i liderar una etapa difícil per deixar enrere la crisi i netejar la imatge de la companyia. Però la regeneració que encarna Müller té algunes ombres que la Fiscalia General de Nova York es va encarregar d’apuntar aquesta setmana. Segons va assenyalar, l’actual president de Volkswagen formava part de la cúpula del grup en l’època que es va gestar tota la trampa del Dieselgate -era directiu d’Audi.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Müller, segons el fiscal, participava a les reunions que fa deu anys mantenien els directius de Volkswagen sobre aspectes d’enginyeria relacionats amb les emissions contaminants i els reptes que tenien al davant, i que van desembocar en la implantació del trucatge. El 2006, segons la Fiscalia, Müller va ser alertat, com a responsable de projectes d’Audi, de la dificultat que suposava per a algunes marques del grup complir amb els rigorosos estàndards mediambientals fixats per les autoritats nord-americanes pel que fa a emissions d’òxids de nitrogen -els anomenats gasos NOx-, que els vehicles dièsel emeten en grans quantitats.

Malgrat la investigació interna del consorci alemany i les dimissions d’alguns responsables d’àrees com la de control de qualitat o d’alts càrrecs al mercat nord-americà -on va saltar l’escàndol i on li pot sortir més car solucionar-lo-, és cert que Volkswagen malda encara per girar full a la crisi.

A Europa, de moment, sembla que el camí per esmenar el mal fet serà més senzill que no pas als EUA, on el fabricant ha promès indemnitzar el mig milió de clients afectats. En canvi, al seu continent d’origen, el grup alemany no ha igualat l’oferta i ha optat per fer una crida a revisió de tots els vehicles manipulats per desactivar el software sense cap cost ni afectació sobre el rendiment i consums del cotxe.

Tot i això, hi ha processos judicials que segueixen el seu curs en diversos països de la UE. A Espanya, l’Audiència Nacional ha designat el magistrat Ismael Moreno per dirigir el procés penal contra Volkswagen, a la qual s’imputen suposats delictes de frau amb perjudici per a la societat, frau en subvencions (pel pla d’ajudes PIVE del govern espanyol) i també contra el medi ambient.

El grup alemany fa mesos que aprovisiona fons per afrontar el cost que pot tenir el Dieselgate als EUA. En el primer semestre de l’any ha reservat 2.200 milions d’euros, que se sumen als 16.000 milions que havia calculat inicialment, i la majoria dels quals -14.700 milions- aniran a cobrir els costos dels litigis oberts al mercat nord-americà. La xifra, vista la nova provisió anunciada la setmana passada, s’havia quedat curta. De moment, el cost de l’escàndol ja s’enfila per sobre dels 18.000 milions.

Els guanys se’n ressentiran

Els números del grup Volkswagen resisteixen malgrat tot. El president del consorci va avançar aquesta setmana que el benefici abans d’impostos i amortitzacions va créixer un 7% durant el primer semestre, fins a situar-se en 7.500 milions. Ara bé, d’aquesta xifra se n’han de restar les noves provisions milionàries, que, un cop fetes, redueixen un 22% el resultat operatiu respecte a l’any passat i el deixen en 5.300 milions.

Les previsions anuals que fa el grup alemany, però, anticipen que el 2016 serà un any de caiguda tant de les vendes (un 5%, segons preveu Müller) com dels beneficis. El Dieselgate en serà, en part, responsable, però també seran decisives les vendes en mercats com el xinès.

En els primers mesos de l’any, però, les vendes del consorci germànic han resistit amb un lleuger ascens. Entre el gener i el maig, Volkswagen va vendre 4,23 milions de cotxes a tot el món, un 0,8% més que fa un any, quan encara no havia esclatat la crisi dels dièsel. El fabricant va créixer tant a Europa com a Àsia, mentre que les vendes al mercat nord-americà van punxar un 3% al maig en comparació amb el 2015.

En el cas de Seat, la marca del grup amb seu a Catalunya, les seves vendes van resistir gairebé planes en termes interanuals. La companyia va vendre un 0,2% més, que equival a 176.700 unitats distribuïdes a clients de tot el món. Les exportacions de la marca catalana es limiten principalment a Europa i, de manera rellevant, a Mèxic.

stats