AUTOMOCIÓ
Economia 11/11/2015

Ultimàtum d’Europa a Volkswagen per les emissions de CO2

L’empresa té 10 dies per dir quants vehicles hi ha afectats pel segon escàndol de les emissions

Esther Herrera
2 min
Ultimàtum d’Europa a Volkswagen per les emissions de CO

Brussel·lesCrida d’atenció de la Comissió Europea a Volkswagen. El comissari de Canvi Climàtic, l’espanyol Miguel Arias Cañete, va enviar una carta dilluns al conseller delegat del gegant automobilístic, Matthias Müller, per demanar més informació sobre el nou escàndol d’emissions irregulars del fabricant, detectat la setmana passada, que afecta les emissions de diòxid de carboni. En la missiva, Brussel·les dóna un termini de deu dies perquè doni explicacions.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La carta exigeix que Volkswagen enviï dades exactes sobre quins models estan afectats, la quantitat de vehicles en total i quina és la diferència entre el CO2 emès realment i el que apareixia als controls. La portaveu de la Comissió Europea, Anna-Kaisa Itkonen, va explicar ahir que actualment Brussel·les està investigant les emissions de CO2 de tots els fabricants, un procediment que es fa anualment per dirimir si les companyies segueixen les normatives europees d’emissions. “La investigació s’estava produint quan vam rebre la nova informació. Ara donem una nova oportunitat a Volkswagen per actualitzar les seves dades”, va anunciar Itkonen.

Contrast de velocitats

La lentitud que s’està veient en l’evolució del cas Volkswagen a Europa contrasta amb la celeritat que s’ha observat als Estats Units, on ahir la companyia ja es va comprometre a donar 1.000 dòlars als clients per cada vehicle afectat.

La carta de la Comissió Europea arriba després que la companyia admetés la setmana passada que també havia detectat “irregularitats” amb el CO2 de 800.000 vehicles amb motors de gasolina. Aquesta notícia s’afegia a l’escàndol pels motors dièsel trucats, que produeixen òxid de nitrogen (NO), un altre gas contaminant i que afecta la salut de les persones.

Per estrany que sembli, en el cas del NO Brussel·les no pot imposar sancions, però sí que pot multar les companyies que sobrepassin els límits de diòxid de carboni, uns gasos que afecten directament el canvi climàtic. En teoria, els controls als vehicles de totes les companyies es realitzen als estats i, després, la informació es comprova des de Brusel·les. Segons fonts comunitàries, per saber quina és la quantitat de diòxid total, calculen la mitjana d’emissions dels automòbils venuts anualment per cada fabricant. En el cas de Volkswagen, l’any passat es va establir en 131,17 grams de CO2 per quilòmetre. La Comissió Europea fixa una sanció per cada gram que superi la companyia. A partir del quart se sanciona amb 95 euros, i es multiplica pel nombre de vehicles venuts. Seguint aquests càlculs, Volkswagen podria enfrontar-se a una multa milionària per aquest nou escàndol. Tot i així, Brussel·les demana calma i considera que abans de prendre decisions sobre futures sancions cal tenir tota la informació.

Mentrestant, a Alemanya, el país de procedència del grup Volkswagen, han trobat nous indicis que la informació que tenen fins ara només és la punta de l’iceberg. Dels 2,4 milions afectats al país pels motors dièsel trucats n’hi ha més de mig milió que hauran de ser sotmesos a “grans canvis tècnics”, i no només a un retoc del software del vehicle. Segons el govern, els cotxes que es veuran afectats per aquest problema són els que tenen un motor d’1,6 litres. Cada dia que passa la factura que haurà de pagar Volkswagen creix una mica més.

stats