Economia 23/08/2016

Volkswagen i els seus proveïdors arriben a un acord després d’una maratoniana negociació

El consorci i les dues empreses que li subministraven material donen per acabat un conflicte que havia provocat l’aturada de producció en sis fàbriques

Isaac Lluch
3 min
Una fàbrica de Volkswagen a la Xina.

HamburgLa lluita de poder entre Volkswagen (VW) i dos dels seus proveïdors més importants s'ha acabat. El consorci automobilístic més gran d’Europa i les empreses Car Trim i Es Automobilguss, que li subministren material pels seients i peces per a les caixes de canvis, van arribar a un acord després d’una maratoniana negociació de 19 hores de durada.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Totes dues parts volen fer un comunicat conjunt en el dia d’avui, però a través dels seus respectius portaveus ja han avançat que donen per finalitzat el conflicte que va obligar Volkswagen a aturar parcialment la producció a Alemanya. VW havia anunciat aquest dilluns que fins a 27.700 treballadors de sis fàbriques alemanyes quedarien afectats per la disputa i haurien de fer front a una jornada reduïda de treball. Després dels últims esforços negociadors, però, el consorci automobilístic i els dos proveïdors –tots dos del grup Prevent– han decidit allargar la col·laboració, apunta el diari local 'Hannoversche Allgemeine'. El subministrament de peces de producció importants per a la fabricació de models de Volkswagen s'ha de reprendre “en qüestió de poc temps”. Segons els experts en la matèria, encara pot trigar uns dies fins que torni a funcionar.

Les plantes afectades pel boicot de les dues empreses de Prevent –a Wolfsburg, Emden, Zwickau, Salzgitter, Kassel i Brunsvic– “preparen consegüentment i pas a pas la represa de la producció”, va apuntar un portaveu de VW. Sobre altres continguts de l’acord, el consorci automobilístic i els dos proveïdors han acordat guardar silenci.

Causes i conseqüències per determinar

Tampoc s’ha aclarit oficialment el rerefons del conflicte. Es Automobilguss i Car Trim havien aturat els subministraments de peces per a les caixes de canvis i material per a la cobertura dels seients dies enrere, cosa que va obligar Volkswagen a paralitzar la producció del Golf, el seu model més comercialitzat, i del Passat. La suposada raó del boicot dels dos proveïdors seria un fracassat projecte amb VW. Segons informacions de l’agència de premsa alemanya DPA, el consorci automobilístic va anul·lar per sorpresa un acord de futur mitjançant el qual Car Trim s’encarregaria del subministrament de material per a seients per a models de Volkswagen i Porsche a partir del 2017. Es tractaria d’un volum de comandes de 500 milions d’euros. Volkswagen, en canvi, hauria retret al proveïdor, però, defectes de qualitat en els productes i també s’hauria mostrat en desacord amb la configuració de preus. Car Trim hauria reclamat per l’anul·lació del projecte una indemnització milionària que VW s’hauria negat a pagar.

Volkswagen hauria amenaçat d’emprendre totes les mesures legals possibles després d’haver d’aturar la producció d’automòbils en sis fàbriques. Si aquesta interrupció s’allargués tota la setmana podria veure com només en la fàbrica central a Wolfsburg es restarien uns 100 milions d’euros de guanys bruts. Per això va sol·licitar a l’Audiència Provincial de Brunsvic de confiscar a Car Trim i Es Automobilguss les peces requerides per continuar amb la fabricació de vehicles.

Tot i l’acord actual amb els proveïdors, les conseqüències de la disputa no estan del tot aclarides per a Volkswagen. L’Institut Federal per a la supervisió del servei financer (BaFin) investiga ara si el consorci hauria d’haver informat abans la borsa dels problemes amb els subministraments de peces importants per a la producció dels seus models.

La petició de Volkswagen de reduir temporalment la jornada laboral a gairebé 28.000 treballadors també va aixecar polseguera entre la classe política del país.

stats