Abertis tanca el 2020 amb pèrdues de 392 milions a pocs mesos d'expirar la concessió de l'AP-7 i l'AP-2

La filial d'ACS i Atlantia redueix un 18% els ingressos degut al descens de trànsit provocat per la pandèmia

ARA
2 min
El nou peatge troncal de l'AP-7 que marca la fi del tram de peatge.

La companyia d'infraestructures Abertis va tancar el 2020 amb unes pèrdues de 392 milions d'euros, molt lluny del benefici de 352 milions registrat l'any anterior. Es tracta de la primera vegada que registra un resultat negatiu. L'empresa, participada per la italiana Atlantis i la constructora espanyola ACS -propietat de Florentino Pérez- va ingressar 4.054 milions, un 18% menys que el 2019, segons ha informat aquest dimecres la mateixa empresa en un comunicat.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La companyia d'arrel catalana opera infraestructures en diversos països del món. A Catalunya, té la concessió de diverses autopistes, entre les quals l'AP-7 entre Cambrils i la Jonquera i l'AP-2 entre el Vendrell i l'Aragó, dos trams en què el peatge expira el 31 d'agost. El ministre de Transports, José Ábalos, va confirmar ahir que els peatges de les dues vies s'aixecaran en la data prevista, malgrat la petició d'Abertis al govern espanyol de prorrogar-los per compensar la caiguda de la circulació provocada per la pandèmia.

De fet, en el comunicat l'empresa admet que "la caiguda del transit ha marcat significativament els resultats del grup" en l'exercici 2020. En total, a les vies controlades pel grup, el trànsit es va reduir de mitjana un 21% al llarg de l'any, tot i que en els moments de màxima afectació de la pandèmia, durant el segon trimestre, les caigudes de la circulació van arribar al 60%. A Europa és on més es va reduir el trànsit de vehicles, especialment cotxes particulars, mentre que als mercats llatinoamericans la incidència de la pandèmia va ser menor.

A l'estiu, l'empresa va presentar un ERO d'uns 160 empleats -tots a Catalunya- dels aproximadament 800 que té l'empresa en plantilla. L'anunci es va produir dos mesos després que aprovés un dividend de 875 milions d'euros per als seus accionistes.

Abertis va emetre títols de deute per un valor total de 1.500 milions d'euros, als quals cal afegir un bo híbrid emès al novembre de 750 milions. Una gran part del nou deute es destina justament a mantenir la generosa política de dividends que du a terme l'empresa des que va ser adquirida per ACS i Atlantia. El deute acumulat de la companyia és de més de 23.900 milions d'euros, que finança a un cost del 3,3%.

Menys pes del mercat espanyol

El resultat abans d'impostos, amortitzacions i interessos (ebitda) va disminuir un 23% en relació amb el 2019 i es va quedar en 2.628 milions d'euros. D'aquest benefici brut, el 74% es va generar fora d'Espanya.

En aquest sentit, l'espanyol va deixar de ser el principal mercat del grup. Espanya va representar un 27% de l'ebitda, deu punts per sota de França, que va aportar el 37% del benefici brut. Xile i Brasil, amb un 11% i un 9% respectivament, van ser els altres principals mercats per a l'empresa, seguits de Mèxic, amb un 7%, i Itàlia, amb un 6%.

El 2020, Abertis va tancar dues operacions: la compra del 55% de la gestora d'autopistes nord-americana ERC per 585 milions d'euros i la del 53% de la mexicana RCO per 1.500 milions.

stats