IAG paga als accionistes per primera vegada

El hòlding que agrupa British Airways, Iberia, Vueling i Aer Lingus arrodoneix així un any de rècords en passatgers i beneficis

El hòlding d'aerololínies IAG prova aquesta setmana que una fusió empresarial pot ser la solució per a dues companyies en crisi. Quan ara fa cinc anys l'exmonopoli estatal Iberia i la principal companyia aèria del Regne Unit, British Airways, decidien integrar-se en un sol grup després de dos anys de negociació, cap de les dues estava en el seu millor moment ni pel que fa a la fortalesa financera ni a ingressos. Ara aquest hòlding ha crescut, ja el formen quatre companyies i, per primera vegada des del seu naixement, a partir d'aquest dilluns repartirà dividend entre els seus accionistes

L'evolució positiva i els bons resultats operatius d'aquest conglomerat d'aerolínies expliquen que a finals d'octubre, el conseller delegat d'IAG, el britànic Willie Walsh, anunciés que la companyia pagaria 0,10 euros per acció a compte dels resultats de l'exercici d'aquest any. Després del 19,5% d'impostos que s'apliquen a aquesta retribució, els accionistes d'IAG cobraran vuit cèntims per cada un dels títols que tenen. L'objectiu de Walsh és acabar l'any 2015 distribuint un 25% del seu benefici operatiu en forma de dividend als seus accionistes i anunciar una proposta de dividend complementari un cop es coneguin els resultats de l'exercici d'aquest 2015. Així doncs, tenint en compte que IAG compta amb un volum de més de tres milions d'accions a la borsa de Madrid i de gairebé 6,5 milions d'accions a la de Londres, la companyia repartirà una mica més de 944.300 euros en dividend

El camí que ha seguit IAG fins a poder donar aquestes bones notícies als seus accionistes no ha estat exempt de turbulències. Una de les companyies que més ha patit durant tot el procés ha estat Iberia. Quan l'any 2011 Iberia i British Airways van tornar als parquets sota el nom d' IAG, que ara cotitza a les borses de Londres i de Madrid, l'aerolínia espanyola va perdre 61 milions d'euros.

Cinc anys d'ajustos i creixement

Iberia ha estat la principal afectada en la reducció de costos del grup

Així doncs, per poder tornar a ser rendible, Iberia va patir durs ajustos en la seva estructura i, de fet, la reducció de la plantilla encara està planificada fins al 2017. L' expedient de regulació d'ocupació que es va aplicar sobre els treballadors d'Iberia és un dels més grans que s'ha viscut a l'estat espanyol. 3.803 treballadors han estat acomiadats des del 2013, però també es van reduir sous i, sobretot, es van tancar moltes rutes que no es consideraven rendibles.

  • Gener 2011: Fusió entre Iberia i British Airways, es constitueix el hòlding IAG.
  • Març 2012: Iberia llança la seva filial 'low-cost', Iberia Express.
  • Abril 2013: IAG integra per complet Vueling per 123,5 milions d'euros. 
  • Exercici fiscal 2014: Iberia torna per primera vegada als beneficis operatius (50 milions d'euros) des de la fusió.
  • Agost 2015: IAG culmina la compra d' Aer Lingus per 1.400 milions d'euros.

Però, després d'aquestes reformes i també gràcies a l'impuls dels espectaculars resultats de Vueling –la 'low-cost' que IAG va absorvir del tot el 2013–, el grup ha aconseguit capgirar totalment els 923 milions de pèrdues que va registrar l'any 2012 després de consolidar la fusió. De fet, només en els nou primers mesos d'aquest any ja ha aconseguit 1.180 milions de beneficis després d'impostos. 

Un any de bones notícies

IAG ha tancat noves adquisicions i ha batut rècords de passatgers i beneficis

El fet que IAG hagi començat a repartir dividend aquesta setmana consolida un bon any per al hòlding. Però també ha estat un any de canvis. Aquest agost, el grup va aconseguir comprar Aer Lingus, després de la resistència de Ryanair a desprendre's del més de 29% del capital de l'aerolínia irlandesa de baix cost. A més, tot i que Vueling passés un estiu dur, l'expansió de la companyia s'ha consolidat de tal manera que el fins ara conseller delegat de l'aerolínia catalana reina del Prat, Álex Cruz, passarà a ser el nou president de British Airways, en substitució de Keith Williams. 

Fins i tot Iberia ha pogut donar diverses bones notícies aquest any amb la reobertura de rutes com l'Habana, Medellín, Cali, però també l'Àsia o l'anunci que contractaria nous pilots per primera vegada des del 2004, tot i que amb uns  salaris molt més baixos. 

En els últims resultats fets públics del hòlding IAG ja s'avança un any de rècords. Els 1.180 milions d'euros de beneficis registrats fins al setembre superen en un 70% els del mateix període de l'any anterior. Per la seva banda, Iberia va aconseguir aportar 196 milions de beneficis, més que els 173 milions de Vueling. De cara al 2015, IAG espera arribar als 2.250 milions d'euros de guanys i augmentar l'oferta a un ritme del 4% anual. A més, des de principis d'any, aquest conglomerat empresarial ha transportat 81,6 milions de passatgers, prop d'un 15% més que l'any anterior. 

Més continguts de